後期 木曜日 3講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 猪股 歳之. セメスター: 4. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-OAR901J. 使用言語: 日本語.
キャリアデザイン講座
キャリア・イメージを作る
For making a concept of your own profession
この授業では、文学部学生が、日本の経済構造や労働法制といった基本事項について理解を深めるとともに、実際の「働く」現場のあり様について具体的なイメージを持ち、自らの将来のキャリアを主体的にプランニングしていけるよう、キャリア支援センターと共同して実践的な教育指導を行います。取得単位は学部専門教育科目として卒業単位にカウントされます(学生便覧で確認のこと)。
In this class, students of the Faculty of Arts and Letters will deepen their understanding of basic matters such as Japan's economic structure and labor legislation, have a concrete image of the actual "working" field, and take the initiative in their future careers. We will provide practical educational guidance in collaboration with the Center for Career Support so that you can plan. Credits earned will be counted as graduation credits as an undergraduate specialized education subject (check the Student Handbook).
職業生活についての具体的なイメージを得て、自らのキャリアについて主体的に構想していけるようになる。
Students will be able to get a concrete image of their own work-life and think independently about their careers.
1.オリエンテーション
2.日本経済の基本構造について(1)
3.日本経済の基本構造について(2)
4.ビジネス全般について(1)
5.ビジネス全般について(2)
6.ビジネス全般について(3)
7.公務員
8.労働法
9.二十歳のハローワーク(様々な職種で活躍する先輩等による就職講演会)
10.業界・仕事研究セミナー(1)
11.業界・仕事研究セミナー(2)
12.業界・仕事研究セミナー(3)
13.自己分析と就職活動(1)
14.自己分析と就職活動(2)
15.まとめ
1.Orientation
2.About the basic structure of the Japanese economy (1)
3.About the basic structure of the Japanese economy (2)
4.Business in general (1)
5.Business in general (2)
6.Business in general (3)
7.Civil servants
8.Labor law
9.20-year-old Hello Work (Job hunting lecture by seniors who are active in various occupations)
10.Industry / Job Research Seminar (1)
11.Industry / Job Research Seminar (2)
12.Industry / Job Research Seminar (3)
13.Self-analysis and job hunting (1)
14.Self-analysis and job hunting (2)
15.Summary
授業と指定されたセミナー等への参加およびその報告の提出(100%)。
Participation in classes and designated seminars and submission of reports (100%)
特になし。必要な資料は授業時に配付する。
Necessary materials will be distributed during class.
授業中に指示された課題の準備。日常的にニュースやインターネット等を通じて経済情報に目配りすること。
Prepare for assignments given in class. Monitor economic information through news, the internet, etc. daily.
○
主として実践的教育から構成される実務・実践的授業/Practical business