シラバスの表示

東洋史各論 / Oriental History (Special Lecture)

前期集中 その他 その他. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 岡 洋樹. セメスター: 5. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-HIS304J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

東洋史各論

授業題目

清朝のモンゴル支配、その歴史的性格と意義

Course Title (授業題目)

Qing dynasty’s rule over Mongolia: its historical nature and significance

授業の目的と概要

清朝は、「外藩」と称する独自の統治範疇を設けて安定的したモンゴル遊牧民統治を実現した。その制度的な諸要件は、「王公制度」「盟旗制度」と呼ばれるが、多くの点で清代に先立つ北元末期モンゴルの分節的な社会構造に基盤を置く諸制度を継承したものであると同時に、これを皇帝の専制的統治の下に組み込み、垂直的な統治構造を創出した。本講義では、このような清のモンゴル統治制度と政治的統治手法を概観しつつ、その歴史的意義を考察する。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

The Qing dynasty established special governing system called “Wai fan” (Outer Mongol) and achieved stable rule over Mongolian nomadic society. This system consisted of “wang gung system” and “league and banner system”. Then many of its elements inherited the ruling system which was based on the segmental structure of Mongolian nomadic society of Later Yuan era. On the other hand, the Qing incorporated entire society into vertical system of rule. This lecture offers the overviews about the entire ruling system and the political way of rule of the Qing and consider its historical significance.

学習の到達目標

清朝によるモンゴル支配の概要を習得するとともに、その歴史的意義をモンゴル史の文脈に即して理解することを目標とする。

Learning Goals(学習の到達目標)

The goal of this course is to provide an overview of the Qing Dynasty's rule over Mongolia and to understand its historical significance in the context of Mongolian history.

授業内容・方法と進度予定

第一講「イントロダクション:清代モンゴル史の課題」
清代モンゴル史に関する研究史を整理しつつ、検討・再検討されるべき課題を論じる。
第二講「外藩とは何か」
清朝によるモンゴル支配の統治カテゴリーとしての外藩の特徴と清の帝国構造の中でのその位置づけを論じる。
第三講「北元から清へ1――内モンゴルの服属」
モンゴル諸集団が清朝に服属する過程を概観しつつ、マンジュのモンゴルに対する政策展開の特徴を考察する。第一回は内モンゴル諸集団の服属過程に焦点を当てる。
第四講「北元から清へ2――ハルハの服属」
内モンゴル服属後も独立を保っていた清朝とハルハ・モンゴルとの政治的関係を概観し、清朝入関後、順治・康煕期のモンゴル政策の展開を考察する。
第五講「清朝によるハルハ支配強化政策」
乾隆帝がハルハモンゴルに対して展開した一連の支配強化策を通じて、清のモンゴル統治の手法の特徴について考察する。
第六講「清のモンゴル統治制度:王公制度と盟旗制度」
清朝のモンゴル統治制度として知られる王公制度と盟旗制度の歴史的性格を、北元期との対比において考察する。
第七講「統治制度と社会構造:オトク・バク」
清代モンゴルに存在したオトク・バクの社会構成体としての特質を論じ、盟旗制度との関係について考察する。
第八講「ナツァグドルジの清代モンゴル社会構造理解」
清代モンゴル史に多大な業績を残したモンゴルの研究者Sh.ナツァグドルジの社会構造理解を再検討し、その成果と問題点をまとめる。
第九講「清代モンゴル史の歴史記述」
清朝政府及び清代モンゴルの知識人たちが残したモンゴルに関する歴史記述を取り上げ、その内容の特徴と清朝支配との関係を論じる。
第十講「外藩統治の「中央ユーラシア的」性格」
清朝のモンゴル統治における「中央ユーラシア的」特徴について論じ、清朝の帝国統治の歴史的性格を考察する。
第十一講「いわゆる「封禁政策」について」
清朝のモンゴル支配における基本政策とされてきた「封禁政策」理解の問題点を批判的に整理しつつ、その実態と意義を考察する。
第十二講「清代モンゴルにおける人の移動:出稼ぎ」
清朝統治下のモンゴルに現れた新たな現象として、活発な人の越境移動を挙げることができる。ここではとくにモンゴル人の出稼ぎに焦点を当てて移動の問題を考察する。
第十三講「清代モンゴルにおける人の移動:所属旗を知らぬ人々」
清代において越境移動が活性化する中で、長期にわたり所属旗を離れて生活したために所属旗を知らない人々に焦点を当て、清代モンゴルの人口流動現象の意義について考察する。
第十四講「外藩統治における人身把握」
人の移動が活性化する中で、清朝当局が移動者に対していかなる管理を行おうとしたのか、その際にどのような困難に直面したのかを論じ、清のモンゴル支配の限界の所在を考察する。
第十五講「講義のまとめ」
モンゴル史上における清朝支配の歴史的意義について考察をまとめる。

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

Lecture 1: Introduction
Lecture 2: What was “Wai fan”.
The lecture considers the characteristics of Wai fan as a ruling category for the Mongols and positions it in entire imperial rule of the Qing.
Lecture 3: From the Northern Yuan to the Qing: the submission of Inner Mongolia
In this lecture, the political process of Inner Mongolia’s submission to the Qing and the characteristics of the development of Manchu ruling policy for the Mongols are surveyed.
Lecture 4: From the Northern Yuan to the Qing: the submission of Qalq-a Mongols.
In this lecture, the political relation between the Qing and the Qalq-a Mongols, which was still independent after the submission of the Inner Mongols, is surveyed. Then the policy making of Shunzhi and Kangxi emperors for the Qalq-a Mongols is brought into focus.
Lecture 5: The Qing’s effort for strengthen its rule over Qalq-a Mongolia.
In this lecture, through overviewing the emperor Qianlong’s effort for aggrandizing its rule over Qalq-a Mongolia, the features of the Qing’s rule over the Mongols are discussed.
Lecture 6: The Qing’s ruling system over the Mongols: the wang gung system and the league and banner system.
In this lecture, the historical nature of the Qing’s ruling systems including “wang gung system” and “league and banner system” are put under discussion. Then those are comparatively interpreted with the ruling structure of Northern Yuan Mongols.
Lecture 7: Governing system and social structure: Otoγ and baγ
In this lecture, the characteristics of Otoγ and baγ as social structures existed in banner society of the Qing era Mongolia and the relation of them with league banner system are discussed.
Lecture 8: The Natsagdorj’s study on the social structure of the Qing era Mongolia.
Sh. Natsagdorj was a leading historian of socialist Mongolia and left many influential research achievements about the history of the Qing era Mongolia. In this lecture the merits and demerits of his understandings about the social structure of Qing era Mongolia is reconsidered
Lecture 9: the historiography of the Qing era Mongolia.
In this lecture, the characteristics of historical writings of the Qing’s official historiography and the Mongolian chroniclers are reconsidered within the framework of the understandings of the Qing’s ruling policy development.
Lecture10: The “Central Eurasian” nature of Wai fan rule.
In this lecture, the characteristics of the Qing’s imperial rule is discussed through investigating its “Central Eurasian” nature of the rule over Mongolia.
Lecture 11: About so called “Fengjin policy”
In this lecture, so called “feng jin policy” as the Qing’s basic policy for the Mongols is put under reconsideration.
Lecture 12: The human movement in the Qing era Mongolia: Migrant workers
The active human transmigration is one of the new phenomena occurred in the Qing era Mongolia. In this lecture, we focus on Mongolian migrant laborers in the eighteenth century and consider the issue of demographic mobility of the times.
Lecture 13: The human movement in the Qing era Mongolia: the people who does not know their home.
In this lecture, through focusing on the people who migrated for a long time and didn’t know their home banners, we consider the historical significance of the appearance of fluid population under the Qing’s rule over Mongolia.
Lecture 14: The Qing’s limit of governance.
How did the Qing governed the migrating people? In this lecture, through investigating the judicial cases in which the Qing faced difficulties in identifying the criminals’ identity, we discuss the limit of governance.
Lecture 15: Conclusion of the lecture

成績評価方法

成績評価はレポートにより行う。

Grading Plan(成績評価方法)

Grades will be graded by reports about the question which is offered in the lecture.

教科書および参考書

参考文献
岡洋樹「乾隆帝の対ハルハ政策とハルハの対応」『東洋学報』第73巻第1・2号、1992年
岡洋樹「第三代ジェヴツンダムバ・ホトクトの転生と乾隆帝の対ハルハ政策」『東方学』第83輯、1992年
岡洋樹『清代モンゴル盟旗制度の研究』東京:東方書店、2007年
岡洋樹「北元から清へ─清朝の外藩統治形成の歴史的経緯」『東洋史研究』第81巻第1号、2022年
岡洋樹「大清国による歴史記述のモンゴル史的文脈」『北東アジア研究』別冊第3号、2017年
岡洋樹「清朝中期におけるモンゴル人の人口流動性について」岡洋樹編『移動と共生の東北アジア 中露蒙朝辺境にて』東北アジア研究センター叢書67号、2020年

授業時間外学習

受講者は講義に先立って清朝のモンゴル統治の概要について、参考文献、あるいはインターネット上の情報によって予習しておくこと。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有