シラバスの表示

朝鮮語 / Korean

前期 水曜日 2講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 権 来順. セメスター: 3. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-KOR201J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

朝鮮語

授業題目

韓国語入門

Course Title (授業題目)

Korean for Beginners

授業の目的と概要

韓国語(ハングル)に関する全体像を身につけ、韓国語の読み書きができることをめざす。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

To be familiar with the overall concept of Hangeul, with the aim of being able to read and write Hangeul characters.

学習の到達目標

学習の入り口としてハングル文字の仕組みを理解し、韓国語への興味を持たせることを目的とする。特に日本語にない発音に重点を置き、正確な韓国語の発音を練習する。韓国の文化、風習などの視聴覚資料を使い、基本文法と会話を学ぶ。

Learning Goals(学習の到達目標)

To understand the structure of Hangeul characters as an introduction to learning Korean, so as to draw interest in the Korean language. In particular, to focus on pronunciations not found in the Japanese language, and to practise accurate Korean pronunciation. To learn basic grammar and conversation through the use of audio-visual themes such as Korean culture and customs.

授業内容・方法と進度予定

第1回:イントロダクション:授業の全般的説明、学修方法などについてガイダンスを行う 
第2回:韓国語の基本母音と子音に関して、6個の基本母音と5個の子音【平音】の組み合わせ               
第3回:韓国語の基本母音と子音に関して、4個の基本母音と5個の子音【平音】の組み合わせ                 
第4回:韓国語の基本母音と子音に関して、10個の基本母音と4個の子音【激音】の組み合わせ                 
第5回:韓国語の基本母音と子音に関して、基本母音10個と5個の子音【濃音】の組み合わせ                  
第6回:11個の複合母音の学習 
第7回:一つ文字終声(パッチム)→連音化,流音化,有声音化の学習                            
第8回:二つ文字終声(パッチム)→激音化,濃音化,鼻音化の学習、日本語のハングル(韓国語)表記練習            
第9回:助詞「~は」と「~です」の表現→「あなたはどこの国の人ですか」など、相手の国籍の尋ねや答え方、自己紹介                                               
第10回:助詞「〜は」を用いて「名詞+です」、「名詞+ですか」、「名詞+ではない」の文型を練習           
第11回:指示表現と所有表現の学習                                         
第12回:助詞「~を」と動詞の丁寧表現、「~ます、~ています」の学習                         
第13回:助詞「〜に、~も」を用いて位置名詞を学習場所や方向など、位置を表す表現を学び、道や場所を尋ねる練習をする                                                   
第14回:助詞「〜で」、動詞の否定形を練習                                     
第15回:総まとめと試験

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

Lesson 1: Introduction: General explanation of the class, guidance on study methods, etc.
Lesson 2: Combination of 6 basic vowels and 5 consonants [basic sounds] for Korean basic vowels and consonants.
Lesson 3: Combination of 4 basic vowels and 5 consonants [basic sounds] for Korean basic vowels and consonants
Lesson 4: Combination of 10 basic vowels and 4 consonants [tensed sounds] for Korean basic vowels and consonants 
Lesson 5: Combination of 10 basic vowels and 5 consonants [deep sound] for Korean basic vowels and consonants
Lesson 6: Learning 11 compound vowels
Lesson 7: Single letter final consonant (patchim) → Learning to make continuous sounds, liquid sounds, and voiced sounds
Lesson 8: Two-letter final consonant (patchim) → Learning to sharpen, deepen, nasalize, practice Hangul (Korean) notation in Japanese
Lesson 9: Expressions using particles "~ha" and "~desu" → How to ask and answer the other party's nationality, such as "What country are you from?", self-introduction
Lesson 10: Practice the grammatical patterns of "noun + desu", "noun + desuka", and "noun + dewanai" using the particle "~ha"
Lesson 11: Learning referential and possessive expressions
Lesson 12: Learning particle "~wo" and verb polite expression, "~masu, ~masu"       
Lesson 13: Learn positional nouns using particles "~ni, ~mo", and expressions on position such as places and directions, and practice asking directions and places      
Lesson 14: Particle "〜de", practice the negative form of verbs
Lesson 15: Summary and Exam

成績評価方法

期末筆記試験30%、小テスト20%、平常点(授業態度の積極性)50%によって評価する。

Grading Plan(成績評価方法)

Evaluation is based on 30% final written exam, 20% quiz, and 50% regular score (based on participation and attitude in class).

教科書および参考書

鄭世桓、権来順、金永昊、呉正培、張基善 著『パルン韓国語』 朝日出版社、参考資料のプリント配布

授業時間外学習

毎回の学習した内容を復習し次の授業に生かすために、新しい語彙や単語の単語帳を作ること。/Students to prepare a vocabulary book comprising new vocabulary and words, for reviewing and use in future classes the new vocabulary learnt.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有