シラバスの表示

日本思想史概論 / History of Japanese Philosophy (General Lecture)

後期 金曜日 4講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 引野 亨輔. セメスター: 4. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-PHI201J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

日本思想史概論

授業題目

人と獣の日本思想史

Course Title (授業題目)

History of Japanese Thought Regarding Humans and Beasts

授業の目的と概要

歴史を叙述することは、人類のみに許された特権的な営為とみなされてきた。しかし、近年ではこうした人間中心主義的な見方に対する批判が高まりをみせている。そこで、本授業では、自然や野生動物といった要素を加味することで、日本の歴史を見直し、人間中心主義的な歴史叙述の是非を検討してみたい。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

Narrating history has long been considered a privileged activity only allowed to humans. However, in recent years, there has been increasing criticism of this anthropocentric view. Therefore, in this course, we will review Japanese history by adding elements such as nature and wildlife, and consider the pros and cons of an anthropocentric historical narrative.

学習の到達目標

本授業の到達目標は、自然や野生動物の働きかけに注目して日本の歴史を見直し、偏りのない歴史分析を行えるようになることである。

Learning Goals(学習の到達目標)

The goal of this course is for students to be able to review Japanese history by focusing on the influence of nature and wildlife, and to be able to conduct unbiased historical analysis.

授業内容・方法と進度予定

第1回 ガイダンス―歴史叙述の特権性―
第2回 ヨーロッパの人と獣―動物裁判を事例として―
第3回 日本に動物裁判はあったか?
第4回 肉食の日本史①―獣の肉を好む神々―
第5回 肉食の日本史②―肉食に対する禁忌意識の高まり―
第6回 肉食の日本史③―禁忌と戦った僧侶たち―
第7回 大開発の江戸時代と自然観の激変
第8回 生類憐み政策の真意①―村は鉄砲を手放したか?―
第9回 生類憐み政策の真意②―農耕と牛馬―
第10回 生類憐み政策の真意③―なぜ「お犬様」は愛護されたか?―
第11回 鷹狩りの政治史
第12回 見世物としての動物
第13回 ペットブームの変遷
第14回 戦争と動物
第15回 まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

1, Introduction: The Privilege of Historical Narrative
2, Humans and Beasts in Europe: Using Animal Trials as a Case Study
3, Were There Animal Trials in Japan?
4, Japanese History of Meat Eating ①: Gods who Prefer Animal Meat
5, Japanese History of Meat Eating ②: Increasing Awareness of Taboos against Eating Meat
6, Japanese History of Meat Eating ③: Monks who Fought against Taboos
7, The Edo Period of Great Development and Drastic Changes in the View of Nature
8, The True Meaning of the Edict Forbidding Cruelties to Living Things①: Did the Village Give up its Guns?
9, The True Meaning of the Edict Forbidding Cruelties to Living Things②: Farming and Cows and Horses
10, The True Meaning of the Edict Forbidding Cruelties to Living Things③: Why Are Dogs Protected?
11, Political History of Falconry
12, Animals as Spectacle
13, Changes in the Pet Boom
14, War and Animals
15, Summary

成績評価方法

本授業は、授業への参加度20%、ミニットペーパー20%、期末試験60%の割合で評価する。

Grading Plan(成績評価方法)

This course will be evaluated based on 20% participation in the class, 20% submitting of minute papers, and 60% final exam.

教科書および参考書

必要に応じて資料を配付する。

授業時間外学習

各授業の終わりに、より深い理解を目指すための参考文献を紹介するので、適宜自主学習に努めること。

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有