前期集中 その他 連講. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 矢久保 典良. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-ARS616J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
近現代中国とイスラーム:定期刊行物、新聞などを用いた歴史研究入門
Modern and Contemporary China and Islam:An Introduction to Historical Research Using Periodicals, Newspapers, etc.
本講義では、定期刊行物、新聞などの分析を通した近現代中国史研究の分析方法論などについて考えていきます。そこで、本講義では近現代中国におけるイスラームとムスリムを題材として扱います。まず近現代中国と中国イスラームについて概観していきます。そのうえで、定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例を紹介していきます。その際に、具体的なトピックについての資料の講読・演習や討論などをまじえながら、具体的な課題の検討を試みます。
This course will discuss analytical methods for studying modern and contemporary Chinese history through the analysis of periodicals and newspapers. Therefore, this course will focus on Islam and Muslims in modern and contemporary China. First, we will provide an overview of modern and contemporary China and Chinese Islam. We will then present examples of Chinese Muslim studies using periodicals and journals. Throughout, we will attempt to examine specific issues through readings, exercises, and discussion of materials on specific topics.
近現代中国と中国イスラームに関する研究を事例に、定期刊行物、新聞などの分析を通した歴史学の分析方法論を理解する。本講義で得た視角や視点を、可能な限り自身の研究に応用することを目指す。
This course will provide an understanding of the analytical methodology of historiography through the analysis of periodicals, newspapers, etc., using studies of modern and contemporary China and Chinese Islam as case studies. Students will aim to apply the perspectives and viewpoints gained in this course to their own research as much as possible.
*
第1回 オリエンテーション、イントロダクション
Orientation and Introduction
第2回 概説1:中国のイスラームと「統一された多民族国家」現代中国
General view1:Islam and Hui Muslims in Contemporary China
第3回 概説2:歴史のなかの中国のイスラーム:伝来から清代まで
General view2:Pre-modern Hui Muslims from the time when Islam came to China to the Qing Dynasty
第4回 概説3:近代中国のなかでのイスラーム:清末から中華人民共和国まで
General view3:Hui-Muslims in modern and contemporary China-from the end of the Qing until now
第5回 討論1
Discussion1
第6回 研究史・研究視角1:日本における近現代中国ムスリム研究とその展開
History and perspectives of research1:A research history on Hui Muslims Studies in Japan
第7回 研究史・研究視角2:中国イスラーム研究に関する史料・資料と研究の方法論-雑誌・定期刊行物を中心に
History and perspectives of research2:Historical materials and research methodologies of study on Hui-Muslims in modern and contemporary China
第8回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例1:近代中国におけるムスリムとその社会①(講義)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals1:Hui Muslim Society in Modern China①Lecture
第9回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例1:近代中国におけるムスリムとその社会②(演習)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals1:Hui Muslim Society in Modern China②Seminar
第10回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例2:日中戦争時期の中国ムスリム団体①(講義)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals2:Chinese Muslim Associations during the Sino-Japanese War①Lecture
第11回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例2:日中戦争時期の中国ムスリム団体②(演習)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals2:Chinese Muslim Associations during the Sino-Japanese War②Seminar
第12回 討論2・ミニテスト
Discussion 2 and short test
第13回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例3:中国ムスリム団体の「戦後構想」①(講義)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals3:The "Postwar Vision" of the Chinese Muslim Association①Lecture
第14回 定期刊行物や雑誌を用いた中国ムスリム研究の事例3:中国ムスリム団体の「戦後構想」②(演習)
Presenting case studies of Hui Muslim studies through periodicals and journals3:The "Postwar Vision" of the Chinese Muslim Association②Seminar
第15回 まとめ:総括と全体討論
A conclusion and a general overview with discussions
試験 最終レポートの提出をもってこれにかえます。
・平常点(授業への参加および貢献度、討論、ミニテストなどを含む:60%)、最終レポート(40%)によって総合的に判断して評価します。
Class assignments & Contribution to the class discussion (60%).A research paper (40%)
・授業内で指示する。
References will be designated in the course.
(主要参考文献/References)
・中国ムスリム研究会編『中国のムスリムを知るための60章』明石書店、2012年。
・矢久保典良「少数民族―『辺疆与少数民族』(第13巻)」(川島真・中村元哉編『中華民国史研究の動向』晃洋書房、2019年)89-309頁。
・YAKUBO Noriyoshi, Japanese Research on Chinese Muslims in Modern and Contemporary History : A review of the Last Twenty Years and Future Prospects for the Field , Asian Research Trends New Series , No.14(2019), THE TOYO BUNKO, 2020年3月, 55-91頁。
・関連項目を発展的に学習することによって、学習内容を深めるよう努めてください。
Students are required to prepare for related sources and materials for each class.
・特になし
None