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比較社会文化論Ⅱ

前期 金曜日 4講時 CALL教室 M305. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐野 正人. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-CLC623J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

東アジアの大衆文化をめぐって/Over the East Asian mass culture

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

東アジアの大衆文化は、最近急速に相互交流が進んでいる。ドラマ、映画、音楽、漫画、ファッション、SNS等々の各分野で「韓流」「日流」「華流」のブームが見られるように、国境の枠を超えた流通と相互交流が行われるようになっている。授業では主に東アジアの日本、韓国、中国、台湾での大衆文化の交流のあり方を検討していく。主に佐野が2000年代以降の「韓流」と「日流」、「華流」を取り上げ、相互の文化交流のあり方を検討する。その後、学生が発表を担当し、東アジアでの文化流通の様々な様相を検討していく。/As for the mass culture of the East Asia, mutual interchange advances recently. Border-crossing mutual interchange come to be in fashion so that the "Korean-boom" "Japanese-boom" "Chinese-boom" is seen in each field such as drama, movie, music, comics, fashion, SNS. This class will examine the way of the interchange of the mass culture in the East Asia,. Japan, Korea, China, Taiwan mass culture will be treated by the class mainly

学修の到達目標/Goal of Study

・2000年代の東アジアの文化交流の概要、特に「韓流」と「日流」、「華流」について考察する/Summary of the cultural exchange of the East Asia of the 2000s,
・「韓流」、「日流」、「華流」の代表的作品(映画、小説、ドラマ、など)を知る/ The representative works of "Korean-boom" "Japanese-boom" "Chinese-boom"
・SNS、You Tubeなどの大衆文化の現状について調査、考察する/ Investigate the current situation of mass culture such as SNS, You Tube and examine it
・東アジアの文化交流についてそれぞれのテーマを決め、まとめる/ Each students will decision the theme about cultural exchange of the East Asia

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

2000年代の東アジアの文化交流について、特に「韓流」「日流」「華流」を中心として、その様々な様相を検討していく。/ About cultural exchange of the East Asia of the 2000s, various aspects mainly on "Korean-boom" "Japanese-boom" "Chinese-boom" will examined.

オリエンテーション(1)2000年代以降の東アジアの大衆文化交流/Orientation 1 : Mass culture interchange of the East Asia after the 2000s

オリエンテーション(2)「韓流」と「日流」、「華流」をめぐって/Orientation 2 : About "Korean-boom" "Japanese-boom" "Chinese-boom"

オリエンテーション(3)日本の大衆文化/ Orientation 3 : Japanese mass culture

オリエンテーション(4)韓国の大衆文化/Orientation 4 : Korean mass culture

オリエンテーション(5)中国、台湾の大衆文化/Orientation 5 : Chinese, Taiwanese mass culture

オリエンテーション(6)他地域の大衆文化/Orientation 6 : Other area's mass culture

学生発表(1)/Student presentation 1

学生発表(2)/Student presentation 2

学生発表(3)/Student presentation 3

学生発表(4)/Student presentation 4

学生発表(5)/Student presentation 5

学生発表(6)/Student presentation 6

学生発表(7)/Student presentation 7

学生発表(8)/Student presentation 8

まとめ・総括/Summary

成績評価方法/Evaluation Method

出席、プレゼンテーション、および期末レポートによって、総合的に評価する。/ Evaluated by attendance, presentation and a term paper generally.

教科書および参考書/Textbook and references

授業内で指示する/Directed in a class

授業時間外学修/Preparation and Review

一口に大衆文化といっても地域や範囲が広いので、各自のテーマをなるべく早めに設定し、それについての調査、研究を進める。それについての発表を行い、期末レポートにまとめる。/ Each students set a theme as soon as possible and conduct an investigation . Give the presentation about it and summarize it in a term paper.

その他/In addition

東アジア(日本、韓国、中国、台湾)の大衆文化を主な対象とするが、それ以外の地域出身の者でも参加してもらってかまわない。その他の地域の大衆文化を取り上げる可能性もある。/ This class will treat the mass culture of the East Asia mainly, but a person from other area may have participate

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