シラバスの表示

国際政治経済論総合演習A

前期 木曜日 4講時 CALL教室 M305. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 大窪 和明. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-IPE605J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

国際政治経済研究の課題と方法

The problems and methods of the research on International Politics and Economics A

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

受講生各自がそれぞれの研究テーマに即して、報告・発表を行い、それをめぐって参加者全員で分析・討論を行う。受講生が国際政治経済の特質、研究対象、研究方法の基礎を学び、それぞれの問題意識をもとに教員による研究・論文作成の指導を受ける。

The students make presentations on each topic, and exchange views on it. They are requested to learn the essence, topics and methodologies of IPE, and to have tuitions by their supervisors.

学修の到達目標/Goal of Study

受講生が自らの研究を日本国内外の類の研究状況と比較検討し、その研究テーマの漸新性(創造性)、意義、その分析手法の特徴などを発表する。特に、この総合演習において研究課題の設定、研究資料の収集と扱い、分析の手法、論理的な展開の手法、論文作成に必要な知識と研究成果のプレゼンテーション能力を習得する。また、他の学生は発表について的確に理解し、他者に対する討議の仕方、批判的検討の方法を学び、批評する能力を身につける。

The students are requested to examine their own research by comparing with existing works in Japan and overseas, and to present the originalities and characteristics of such works. In particular, they are requested to understand how to set up research topics, how to interpret resources and how to present and develop analytical framework. The other attendants are requested to understand the content of the presentations, and to learn how to discuss others' topics and acquire a capability to review others' argument.

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

一人あるいは数人の受講生の研究報告と、これに関する検討(質疑、応答)を中心に行う。

Presentations by one or multiple students, and discussions on them.

修士1年次受講者は研究計画の報告と研究の方向付け
それ以外の受講者は研究の進捗状況の報告と自段階の研究の方法付け

First-year students (master or doctor) make presentations on their research plans and basic frameworks. Other students make presentations on their dissertations.

修士1年次受講者は研究計画の報告と研究の方向付け
それ以外の受講者は研究の進捗状況の報告と自段階の研究の方法付け

First-year students (master or doctor) make presentations on their research plans and basic frameworks. Other students make presentations on their dissertations.

修士1年次受講者は研究計画の報告と研究の方向付け
それ以外の受講者は研究の進捗状況の報告と自段階の研究の方法付け

First-year students (master or doctor) make presentations on their research plans and basic frameworks. Other students make presentations on their dissertations.

修士1年次受講者は研究計画の報告と研究の方向付け
それ以外の受講者は研究の進捗状況の報告と自段階の研究の方法付け

First-year students (master or doctor) make presentations on their research plans and basic frameworks. Other students make presentations on their dissertations.

先行研究のサーベイと質疑応答

the survey of previous works, followed by questions and answers

先行研究のサーベイと質疑応答

the survey of previous works, followed by questions and answers

先行研究のサーベイと質疑応答

the survey of previous works, followed by questions and answers

先行研究のサーベイと質疑応答

the survey of previous works, followed by questions and answers

全受講生とも先行研究論文の報告、内容の吟味、自分の研究への生かし方の明確化。研究が1段階進むごとにそのとりまとめの報告と討論、および研究指導

All students are requested to make presentations on the development of their own dissertations. Discussions and feedbacks by all attendants.

全受講生とも先行研究論文の報告、内容の吟味、自分の研究への生かし方の明確化。研究が1段階進むごとにそのとりまとめの報告と討論、および研究指導

All students are requested to make presentations on the development of their own dissertations. Discussions and feedbacks by all attendants.

全受講生とも先行研究論文の報告、内容の吟味、自分の研究への生かし方の明確化。研究が1段階進むごとにそのとりまとめの報告と討論、および研究指導

All students are requested to make presentations on the development of their own dissertations. Discussions and feedbacks by all attendants.

研究の取りまとめと発表会に向けた準備

Preparations for the presentations at a GSICS workshop

研究の取りまとめと発表会に向けた準備

Preparations for the presentations at a GSICS workshop

研究の取りまとめと発表会に向けた準備

Preparations for the presentations at a GSICS workshop

研究の取りまとめと発表会に向けた準備

Preparations for the presentations at a GSICS workshop

成績評価方法/Evaluation Method

発表・報告と討論の内容に基づき、総合的に評価する。

Presentations and class participation.

教科書および参考書/Textbook and references

教科書は特に指定しない。発表者が資料を作成し参加者全員に配布する。参考書は演習の中で随時指示する。

No specific textbooks. Presenters are requested to make and distribute their handouts. Suggestions are made on referenced materials where necessary.

授業時間外学修/Preparation and Review

レジュメあるいはPPTの作成、討論内容の整理が必須である。

Students are requested to produce handouts and/or PPTs while making efforts to conceptualise their research contents.

その他/In addition

特になし。

N.A.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有