シラバスの表示

商法演習Ⅷ

前期 火曜日 1講時 法学部演習室2番. 単位数: 2. 科目区分: 学部演習. 授業形態: 演習. 対象学年: 2,3,4年次対象. 履修年度: 2024.

実務・実践的授業※○は、実務・実践的授業であることを示す。

0

週間授業回数

1回毎週

配当学年

2,3,4年

実施方法(対面・リアルタイム・オンデマンド・ハイブリッド等)

対面

連絡方法とクラスコード

未定

初回授業日等

4月9日(火)

授業の目的と概要

規制当局は、適切な業務を行うために必要な情報の多くを被規制者に依存しており、この依存関係は規制当局が被規制者に便宜を図ることを促している。一方、納税者や市民は規制を監視するインセンティブがあまりなく、一般に無知である。それゆえ規制当局は、一般市民よりもむしろ規制される側を念頭に置いて職務を遂行する傾向があり、規制される側の利益に沿うよう規制当局をさらに促すことになる。更に、キャリアのインセンティブが大きな役割を果たており、将来のキャリアの選択肢を確保したいという願望から、規制当局が被規制者の利益にならないようにするのは難しい。そのため、規制当局と規制対象との間の適切な関係を保つことは非常に重要な課題であると考えられる。
上記のような問題点は、所謂「規制の虜」と呼ばれる。この演習は、資本主義の可能な問題点を留意しながら、近時日本における企業統治改革のあり方を考えてみる。

Regulators depend on the regulated for much of the information they need to do their jobs properly, and this dependence encourages regulators to accommodate the regulated. Taxpayers and citizens, on the other hand, generally have little incentive to monitor regulations and are generally unaware of them. Regulators therefore tend to perform their duties with the regulated rather than the public in mind, which further encourages regulators to align themselves with the interests of the regulated. In addition, the incentives of regulators and the desire to secure future career opportunities make it difficult for regulators to avoid aligning themselves with the interests of the regulated. Therefore, maintaining an appropriate relationship between the regulator and the regulated is considered a very important issue.
Keeping in mind the possible problems of capitalism, this seminar will consider the proper procedures for corporate governance reform in Japan in recent times.

授業内容・方法と進度予定

半年間、できれば2~3冊程度を完読したい。
その中、4番目の書籍は講師の専門と最も密接しているため、必読にする。
授業の内容は、以下を予定している。

We would like to complete two or three books, if possible, over a six-month period.
The fourth of these books will be required reading, as it is most closely related to the instructor’s area of specialization.
The seminar will cover the following topics:

The Best Political Economy Books from 2023 & 2021, George J. Stigler Center for the Study of the Economy and the State at the University of Chicago Booth School of Business
1. Simon Johnson & Daron Acemoglu, Power and Progress: Our Thousand-Year Struggle Over Technology and Prosperity (Hachette. 2023).
2. Anu Bradford, Digital Empires: The Global Battle to Regulate Technology (Oxford University Press. 2023).
3. Jennifer Burns, Milton Friedman: The Last Conservative (Farrar. 2023).
4. John Coates, The Problem of Twelve: When a Few Financial Institutions Control Everything (Columbia Global Reports. 2023).
5. Martin Daunton, The Economic Government of the World: 1933-2023 (Farrar. 2023).
6. Zeke Faux, Number Go Up: Inside Crypto’s Wild Rise and Staggering Fall (Crown Currency. 2023).
7. Brian Merchant, Blood in the Machine: The Origins of the Rebellion Against Big Tech (Little, Brown and Company. 2023).
8. Martin Wolf, The Crisis of Democratic Capitalism (Penguin Press. 2023).
9. Jan Eeckhout, The Profit Paradox: How Thriving Firms Threaten the Future of Work (Princeton University Press. 2021).
10. Eric A. Posner, How Antitrust Failed Workers (Oxford University Press. 2021).
11. Diane Coyle, Cogs and Monsters: What Economics Is, and What It Should Be (Princeton University Press. 2021).
12. Jonathan Levy, Ages of American Capitalism: A History of the United States (Random House. 2021).

学習の到達目標

一般向けの英語書籍を理解することができるようになる。
政治経済学的観点から政策立案に関する問題意識を持つことができるようになる。

Be able to understand English literature for the general public.
Be aware of issues related to policy making from a political economy perspective.

成績評価方法

議論への参加状況(60%)、レポート(40%)を評価する。

Participation in discussions (60%) and reports (40%) will be evaluated.

教科書および参考書

参考書:
Daniel Carpenter & David A. Moss, Preventing Regulatory Capture: Special Interest Influence and How to Limit it (Cambridge University Press. 2013).

Reference Book:
Daniel Carpenter & David A. Moss, Preventing Regulatory Capture: Special Interest Influence and How to Limit it (Cambridge University Press. 2013).

授業時間外学習

授業前に教材の予定部分を読み、授業中の議論を参加するが求められる。適宜、経済紙等を参照し、学習を深める。

Participants are expected to read the scheduled portion of the material prior to class and to participate in class discussions. As appropriate, participants will be referred to business newspapers and other sources to further their learning.

その他

オフィスアワーは別途を連絡する。

Office hours will be announced additionally.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有