シラバスの表示

東北アジア歴史人類学 / Historical Anthropology of Northeast Asia

後期 火曜日 3講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 上野 稔弘. 履修年度: 2024.

使用言語/Language

日本語

授業題目/Class Subject

歴史学から見た東北アジア

授業の目的・概要及び達成方法等/Object in Class subject and Object and summary of class and Goal of study(J)

[授業の目的]
地域研究のための歴史学的アプローチの有効性およびその導入手法について理解する。

[授業の概要]
具体的には、近現代の東北アジア諸地域における国民国家形成の過程を分析・理解する上での歴史学的な研究アプローチの有効性やその導入手法について論じる。授業はこちらで指定するテキストの輪読をおこなうことで、歴史学の文献の読み方と討議の手法を学ぶ。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)/Object in Class subject and Object and summary of class and Goal of study

This class aims to understand the effectiveness of the historiographical approach to area studies and its introduction method.
We will discuss the effectiveness of the historiographical research approach and methods for analysing and understanding the process of nation-state formation in the modern and contemporary Northeast Asian regions.
This class will proceed by combining text reading and discussion.

授業計画/Contents and progress schedule of class(J)

第1回 授業概要
第2回 テキストの輪読(序論)
第3回 テキストの輪読(第Ⅰ部第1章)
第4回 テキストの輪読(第Ⅰ部第2章)
第5回 テキストの輪読(第Ⅱ部第3章)
第6回 テキストの輪読(第Ⅱ部第4章)
第7回 テキストの輪読(第Ⅲ部第5章)
第8回 テキストの輪読(第Ⅲ部第6章)
第9回 テキストの輪読(第Ⅳ部第7章)
第10回 テキストの輪読(第Ⅳ部第8章)
第11回 テキストの輪読(第Ⅴ部第9章)
第12回 テキストの輪読(第Ⅴ部第10章)
第13回 テキストの輪読(第Ⅴ部第11章)
第14回 テキストの輪読(結論・附論1)
第15回 テキストの輪読(附論2) と総合討論
※テキスト輪読の分担や進度については受講者数および分担内容に応じて適宜調整する。

授業計画(E)/Contents and progress schedule of class

1. Guidance

2. Reading (Introduction of Text) and Discussion


3. Reading (Part 1 Chapter 1 of Text) and Discussion

4. Reading (Part 1 Chapter 2 of Text) and Discussion

5. Reading (Part 2 Chapter 3 of Text) and Discussion
6. Reading (Part 2 Chapter 4 of Text) and Discussion

7. Reading (Part 3 Chapter 5 of Text) and Discussion

8. Reading (Part 3 Chapter 6 of Text) and Discussion

9. Reading (Part 4 Chapter 7 of Text) and Discussion

10. Reading (Part 4 Chapter 8 of Text) and Discussion

11. Reading (Part 5 Chapter 9 of Text) and Discussion
12. Reading (Part 5 Chapter 10 of Text) and Discussion

13. Reading (Part 5 Chapter 11 of Text) and Discussion

14. Reading (Conclusion and Additional Chapter1 of Text) and Discussion

15. Reading (Additional Chapter 2 of Text) and General Discussion

授業時間外学修/Self study(J)

担当教員から説明する。
The instructor will explain.

授業時間外学修(E)/Self study

担当教員から説明する。
The instructor will explain.

成績評価方法及び基準/Record and evaluation method(J)

成績は、テキスト輪読における準備および授業時の相互討論、テキスト読了後に実施するレポート課題などを総合して評価する。

成績評価方法及び基準(E)/Record and evaluation method

Evaluation is based on works in class and summary report.

教科書および参考書/Textbook and References

テキスト: 伊藤正子『エスニシティ〈創生〉と国民国家ベトナム:中越国境地域タイー族・ヌン族の近代 増補改訂版』東京、三元社、2022
Text : Masako Ito (2022) “The 'Creation' of Ethnicity and the Nation-State of Vietnam: Modernity for the Tay and Nung Peoples of the China-Vietnam Border Region (Expanded and Revised Edition)" (Tokyo, Keisou Shobou) [written in Japanese]

その他/In Addition

本講義は、【対面形式】で実施します。ただし、新型コロナウイルス感染症等の状況により、実施方法等を変更する場合がありますので、当該講義のGoogle Classroomを随時確認してください。
This class will be conducted in a face-to-face. However, it may be changed depending on the situation of the COVID-19 infection, etc. Please check the Google Classroom from time to time.
This class will be conducted in Japanese.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有