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特講)ツーリズムとインバウンドの経済学Ⅰ

前期 木曜日 3講時 経済学部第1講義室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: HIROSHI YOSHIDA. 対象学年/Eligible Participants: 全/ALL. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: EEM-ECM502J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名/Subject

Special Lec Economics of Tourism and Inbound I

担当教員

吉田 浩

授業の目的と概要/Object and summary of class

・インバウンドとは、訪日外国人観光客のことです。2020年の東京五輪を踏まえ、政府(観光庁)をはじめ、全国の各自治体でインバウンドにもとづく国際的な観光事業の展開が図られています。
・このような社会情勢に対応して、地域の観光事業を推進できる人材を育成するため、広く学生を対象に観光産業への理解の促進を図る講義(座学)と演習(実習)をセットした教育を行います。
・観光、運輸、サービス関係に就職を考えている人だけでなく、金融、官公庁、製造業に就職する人も、インバウンドの知識はビジネスチャンスや地域振興に有用です。
”Inbound” refers to foreign tourists who is visiting Japan. In light of the 2020 Tokyo Olympics, the government (Japan Tourism Agency) and other local governments across the country are working to develop international tourism businesses based on inbound tourists.
・In order to develop human resources who can promote local tourism businesses in response to these social conditions, we have set up a set of lectures (in a classroom) and exercises (practical training) aimed at promoting understanding of the tourism industry for a wide range of students. We will provide the following education.
・Knowledge of inbound tourism is useful for business opportunities and regional development, not only for people considering employment in the tourism, transportation, and service industries, but also for those seeking employment in the finance, government, and manufacturing industries.

学習の到達目標/Goal of study

・観光経済学、インバウンドの内容を理解して、観光を産業としてみる知見を習得します。
・本年度は、学生ならではの若くフレッシュな発想で、東北地方インバウンドに役に立つアイディアを話し合い、企画します。
・学期末に皆さんのユニークな企画を提案し、商品化や政策立案のヒントとして活用してもらう予定です。
・自分のアイディアや発想を形にするチャンスですので、好奇心を持って楽しんで受講してください。
・You can understand the contents of tourism economics and inbound tourism, and acquire the knowledge to view tourism as an industry.
・This year, we will expect young, fresh ideas unique to students to discuss and plan ideas that will be useful for inbound tourism in the Tohoku region.
・At the end of the semester, we plan to propose your unique projects and have them use them as hints for commercialization and policy planning.
・This is your chance to put your ideas and ideas into practice, so please be curious and enjoy the course.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1 イントロダクション;インバウンドってなに?なぜ大事なの?
2 観光データの解説;観光の実態を経済統計でわかるには?
3 魅力的なツアーの作り方;自分だけの面白ツアーを作るには?
4 地域のプロプロモーション方法(1)
5 宮城県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
6 福島県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
7 山形県の観光の魅力は何か?専門家に教えてもらおう。
8   JR東日本に学ぶ;鉄道産業から総合サービス産業へ
9 地域のプロプロモーション方法(2)
10-12 アイディア・ワーク(私の考える南東北ベストツアー企画はこれだ!)
13  企画予備プレゼン
14  プレゼン改善ワーク
15 前期最終プレゼン

1 Introduction; What is inbound? Why is it important?
2 Explanation of tourism data: How can we understand the actual state of tourism using economic statistics?
3 How to create an attractive tour; How to create your own interesting tour?
4 Regional professional promotion method (1)
5 What are the attractions of tourism in Miyagi Prefecture? Let an expert tell you.
6 What are the attractions of tourism in Fukushima Prefecture? Let an expert tell you.
7 What are the attractions of tourism in Yamagata Prefecture? Let an expert tell you.
8 Learn from the JR East; From the railway industry to the comprehensive service industry
9 Regional professional promotion method (2)
10-12 Idea Work (This is the best tour plan in Tohoku in my opinion!)
13 Preliminary planning presentation
14 Presentation improvement work
15 First term final presentation

成績評価方法/Evaluation method

インバウンド推進のためのオリジナルアイディアを企画化したり、授業中のワークに出席して最終レポートとして提出します。

教場筆記試験はありません。

教科書および参考書/Textbook and references

  • 授業中に指示。,
  • 必要な資料は配布。,

関連URL/URL

https://classroom.google.com/c/NjYxNjY1MzExMDQz?cjc=gaossfi

授業時間外学習/Preparation and Review

東北の観光情報の積極的収集を心がけてください。

その他/In addition

本講義で2単位を履修した後、2学期のツーリズムとインバウンドの経済学IIで別途2単位を取得できます。

本講義は、JR東日本のご厚意で寄付講義としてで実施される予定です。

受講者が300人を超え、経済学部以外の同一学部から
5名以上の履修者がいる場合、その学部生の履修を
認めない場合があります。

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