シラバスの表示

スポーツA

後期 金曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 門間 陽樹 所属:医学系研究科. 対象学部/Object: 農. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-保健体育(実技). 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFT-HES101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

ソフトボール
Softball

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

【目的】
「投げる」・「打つ」・「走る」といったソフトボールの基本技術の習得を目指し、キャッチボールをはじめとする練習やゲームを通じてソフトボールのおもしろさを経験する。

【概要】
ソフトボールは個人の「役割」と「責任」が非常に大きいスポーツである。ボールが飛んできたら、責任を持って対応しなければならない一方で、他の人はカバーやフォローをしなくてはならない。また、打席には一人で立たなくてはならない。練習やゲームを通して、「うまくなる」ことを目指し、積極的にボールを打って、追って、投げてもらう。


--------

This class aims to acquire basic skills (fielding, batting, and running) and rules of softball, and, most importantly, to enjoy playing softball regardless of one's skills.

学修の到達目標/Goal of Study

(1)積極的に参加し、アウトが取れ、ヒットが打てるようになる。
(2)子どもとキャッチボールができるようになる。
(3)受講者同士で活発なコミュニケーションが取れるようになり、講義以外で会っても気軽に挨拶できるようになる。
(4)ソフトボールのスキルや文化について、自分の意見を述べることができる。


--------

(1) Students will understand and put in a practice of basic skills, rules, and manners of softball.
(2) Students will be able to play catch with their children.
(3) Students will be able to communicate with each other, and will be able to greet casually when if they meet outside the lecture.
(4) Students will be able to explain the skills of skills of hitting, caching, and throwing and to give a opinion about the cultures of soft ball and baseball.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回:ガイダンス(授業の進め方、用具の利用について、質疑応答)
第2回:投げる基本技術の詳細
第3回:捕る基本技術の詳細
第4回:打つ基本技術の詳細
第5回:基本技術の復習+チーム分け
第6回:練習試合
第7回:チーム内練習(守備練習)
第8回:チーム内練習(打撃練習)
第9回:チーム再編成+練習試合
第10回:実戦練習(守備)
第11回:実戦練習(攻撃)
第12回:リーグ戦①(テーマ:恥ずかしがらずチームメイトと声を掛け合う)
第13回:リーグ戦②(テーマ:取れるアウトは全部取る)
第14回:リーグ戦③(テーマ:ボールをよく見て思いっきり打つ)
第15回:リーグ戦④(テーマ:次のプレーを確認しながらプレーする)

2回目以降の授業内容は、受講者の特性やレベルを見極めながら、適宜変更していく可能性がある。


--------

1. Guidance
2. Basic skills for throwing
3. Basic skills for caching
4. Basic skills for hitting
5. Review of basic skills and team assignment
6. Practice game
7. Team practice (fielding practice)
8. Team practice (batting practice)
9. Practice game and team reassignment
10. Simulated game (fielding)
11. Simulated game (batting)
12. Game (communicate with team mate)
13. Game (take all the outs you can take)
14. Game (look at the ball and hit it)
15. Game (check your next play)

The contents of the second and subsequent lessons may be changed according to the characteristics and levels of the students.

成績評価方法/Evaluation Method

授業内の活動内容に基づいて評価する。
活動状況(70~80%)、基本技術の習得度(10~30%)、オンライン課題(10%, 雨天等により課題が提供された場合)を総合的に評価する。


--------

Evaluation is performed comprehensively based on the participation in class (70-80%), the degree of proficiency (10-30%), and online assignments (10%, if assigned due to some reasons including rain, etc.).

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    テレビやインターネットでソフトボール・野球に関する話題(試合含む)を認識したら、可能な限り閲覧・視聴すること。
    ルールや試合の進め方、野球との違いについて事前確認・復習すること。


    --------

    When you notice softball or baseball topics (including games) on TV and the Internet, you need to watch and browse as much as possible.
    You also need to confirm the rules and manners of the game of softball.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    不要

    --------

    Unnecessary

    その他/In Addition

    運動にふさわしい服装・シューズを準備すること。
    ジーンズやサンダルでの受講は認めない。
    ソフトボールは、他の種目と比較して、「待っている」状態が多い競技である。実施の際は、だらけないように注意すること(ひどい場合は大きな減点対象とする)。
    受講者のレベルや男女比によっては、特別ルールや制限を設けて、可能な限り経験・未経験問わず参加できるように配慮する。


    --------

    Upon joining the class, you need to have your own shoes appropriate for playing softball and also need to wear sportswear when you play.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有