シラバスの表示

多文化PBL

後期 木曜日 3講時 川北キャンパスC304. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 小嶋 緑 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2/4/6/8セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-国際教育. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAC-GLB807E. 使用言語/Language Used in Course: 英語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

【国際共修】Promoting DEI on university campus through research projects
~調査プロジェクトを通じた大学キャンパスのDEI推進~

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

In this PBL course, groups of Japanese and international students will be provided with opportunities to conduct research and give proposals on promotion of DEI (diversity, equity and inclusion) on university campus. Students will deepen their understanding of minorities in Japanese society and Tohoku University's policy of promoting DEI, and conduct their own research projects to identify problems through interviews, surveys and literature reviews, and propose how we can promote DEI campuses. This class incorporates intercultural co-learning methods where students from different backgrounds will collaborate on the projects.

この授業は、留学生と日本人学生のグループが大学キャンパスのDEIを進めるための調査・提案を行うPBL型授業である。日本社会におけるマイノリティや東北大学のDEI推進方針に関する理解を深め、インタビューやサーベイ、文献レビューなどの調査プロジェクトを通じて課題を発見し、どのようにDEIなキャンパス作りを推進していけるのかを検討・提案する。本授業は、留学生と国内の学生が共に学ぶ国際共修授業で英語を主要言語とする。

学修の到達目標/Goal of Study

After completion of this course, students will be able to:
-use intercultural communication skills to work with people from diverse cultural backgrounds.
-acquire basic knowledge about DEI promotion of Tohoku University and Japan through lectures and research activities.
-obtain skills to find problems, gather information, collect data and present effectively.


1)異文化コミュニケーションスキルを用い、文化背景が異なる人々と協働することができる
2)講義や調査活動を通じて、日本や東北大学のDEI推進について基本的な知識をもつ。
3)課題を発見し、調査を通じて得た情報をまとめ、説得力のある魅力的な発表をすることができる。

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

This course consists of three components: (1) lectures and workshops, (2) group work, and (3) research activities such as surveys and interviews. Basically, the course uses the Thursday 3rd period but may exceed the class time in the last session. Survey activities may be conducted outside of class hours.
Students will gain basic knowledge about minorities and DEI promotion in Japan and university campus in the first half of the course. Then students will work on a group project in the latter half of the course through research activities, final report and presentation.

1. Introduction (Syllabus Review) / Team building activity
2. Lecture (1) Inequality in Japan – minority, majority and DEI
3. Lecture (2) Foreigners and international students in Japan
4. Lecture (3) Gender gap and LGBTQ+ in Japan
5. Individual presentation
6. Lecture (5) University and students /Group work (1) Choosing theme
7. Lecture (6) /Group work (2) Research design
8. Interim presentation on research project
9. Field work (1) Pilot data collection
10. Group work (3) Finalizing research project for data collection
11. Field work (4) Data collection
12. Group work (2) Analyzing data
13. Group work (5) Reporting findings and final presentation preparation
14. &15. Final presentation /Reflection / Class wrap-up (2 consecutive sessions: Date/Time TBD)

この授業は(1) 講義・ワークショップ (2) グループワーク (3) サーベイやインタビュー等の調査活動で構成される。 木曜 3 限の授業時間を基本とするが、最終回は授業時間を超える可能性がある。また、調査活動は授業時間外で実施する可能性がある。
学期前半は日本社会とマイノリティやDEI推進の現状について学ぶ。学期後半では留学生と日本人学生で協働し、DEIに配慮したキャンパスの実現に向けた調査プロジェクトを進め、結果を提案として最終発表を行う。

【IMPORTANT】
※ The first meeting is October 3rd.
※ Sessions will be held on Thursday at 13:00~14:30 (JST).
※ Lectures and discussions are delivered mostly in English. Japanese language support will be provided as needed.
※ Schedule is subject to change.


注意点
※初回のリアルタイム型授業は 10 月 3 日(木)です。
※授業は木曜日 13:00~14:30 に実施されます。
※授業は英語を主言語として行うが、必要に応じて日本語の言語サポートを行う。
※スケジュールは変更の可能性あり。

成績評価方法/Evaluation Method

Students will be assessed and graded based on active participation (20%), reflective journals/final report (40%), and presentations (individual presentation and final presentation 40%).

授業への積極的な参加(20%)、振り返りレポート/最終レポート(40%)、プレゼンテーション(個人発表、最終発表)(40%)によって成績評価を行います。

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    Students will work on the project with group members.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    必要 YES

    その他/In Addition

    この授業は東北大学グローバルリーダー育成プログラム「TGLプログラム」のTGLポイント対象科目です。(③ 行動力養成サブプログラム: 2ポイント) 東北大学グローバルリーダー育成プログラム(TGLプログラム) http://www.insc.tohoku.ac.jp/japanese/global/about/

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有