シラバスの表示

日本語D

後期 木曜日 1講時 川北キャンパスC401. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 澤邉 裕子 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全外国人留学生. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-日本語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLJ-JPN104J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

中上級日本語会話/Upper-Intermediate Japanese Speaking/Conversation

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

日本語能力試験N2合格レベルの留学生を対象とする。
「キャリアデザイン」をテーマに、スピーチ、発表、ディスカッション、ロールプレイなど多様な練習を通じて大学生活で必要な日本語のスキルを身につける。

This course is designed for international students who have Japanese Language Proficiency Test N2 level. It focuses on developing the Japanese language skills necessary for university life through a variety of practice activities, such as speeches, presentations, discussions, and role-playing.

学修の到達目標/Goal of Study

1.キャリア形成について話し合うことを通じて、これからの留学生活を有意義に過ごすための指針を得る。
2.日本語による表現力を磨き、人間関係構築力を身につける。
3.課題発見、解決能力を身につける。

By the end of this course, students will be able to:

・Gain guidance for living a meaningful study abroad life by discussing career development.
・Improve their Japanese expression skills and build interpersonal relationships.
・Develop problem-solving skills.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

1.授業オリエンテーション
2.私の日本語・外国学習の意味
3.自分の勉強法の紹介
4.異文化間のコミュニケーション
5.グローバル人材の資質
6.キャリアプランの作成
7.自己PRの方法
8.ワーク・ライフ・バランスの実現
9.人間関係構築のための会話の話題と態度
10.世界を広げるためのネットワーク形成
11.コミュニティ参加のための暗黙のルール
12.プロジェクト学習①話し合い
13.プロジェクト学習②敬語表現
14.プロジェクト学習③パネルディスカッションの準備
15.パネルディスカッション/振り返り
16.パネルディスカッション/振り返り

Week 1: Orientation
Week 2: The Meaning of Learning Japanese and Foreign Languages
Week 3: Introducing Your Study Methods
Week 4: Intercultural Communication
Week 5: The Qualities of Global Citizens
Week 6: Creating a Career Plan
Week 7: How to Present Yourself
Week 8: Achieving Work-Life Balance
Week 9: Topics and Attitudes for Conversation to Build Relationships
Week 10: Building Networks to Expand Your World
Week 11: Unspoken Rules for Participating in Communities
Week 12: Project Learning 1: Discussion
Week 13: Project Learning 2: Polite Language
Week 14: Project Learning 3: Preparing for a Panel Discussion
Week 15: Panel Discussion / Reflection
Week 16: Panel Discussion / Reflection

成績評価方法/Evaluation Method

授業参加度30%、発表・宿題40%、期末発表および課題30%

Class participation: 30%
Presentations and assignments: 40%
Final presentation and assignment: 30%

教科書および参考書/Textbook and References

  • 留学生と大学生のためのエピソードとタスクから描く私のキャリアプラン:課題発見解決力と人間関係構築力を育てる, 菅長理恵ほか, 凡人社 (2022) ISBN/ISSN: 9784867460108 資料種別:教科書
  • 関係作りの日本語会話:雑談を学ぼう, 今田恵美ほか, くろしお出版 (2021) ISBN/ISSN: 9784874248645 C0081 資料種別:参考書

授業時間外学修/Preparation and Review

①予習:読み物を読み、わからないことばや表現を調べてくる。
②復習:テーマについて自分の意見をまとめた振り返りシートを提出する。
③パネルディスカッション:発表資料を作成し、発表後は自己評価や他者評価シートを提出する。

Preparation: Read the assigned readings and look up any unfamiliar words or expressions.
Review: Submit a reflection sheet summarizing your thoughts on the assigned readings.
Panel discussion: Create presentation materials and submit self-evaluation or peer evaluation sheets after the presentation.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

必要(Yes)

その他/In Addition

詳細は授業の中で説明します。
授業の連絡は、Google Classroomを通して行います。

Details will be explained in class.
Class announcements will be made through Google Classroom.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有