シラバスの表示

日本語C

前期 木曜日 1講時 川北キャンパスC401. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 澤邉 裕子 所属:高度教養教育・学生支援機構. 対象学部/Object: 全外国人留学生. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-日本語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLJ-JPN103J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

中上級日本語会話/ Upper-Intermediate Japanese Speaking/Conversation

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

日本語能力試験N2合格レベルの留学生を対象とする。
「食」とSDGsをテーマに「話す」「活動する」「意見を述べる」など、内容重視型の多様な活動を行う。

This course is intended for international students who have passed the N2 level of the Japanese Language Proficiency Test (JLPT). This course introduces students to the Japanese language and culture through the lens of food. Students will learn about the history, culture, and significance of food in Japan. They will also explore the relationship between food and social issues, such as globalization, nationalism, and inequality.

学修の到達目標/Goal of Study

1.食をテーマに様々な社会現象や社会課題を調査し、発表資料を作成することができる。
2.インタビューや発表の活動を通して、自分の意見を論理的に述べることができる。
3.SDGsの課題について具体的に考え、自分にできることを提案し、他者と共有することができる。

By the end of this course, students will be able to:
・Conduct research on various social phenomena and social issues related to food and create presentation materials.
・Logically express their opinions through activities such as interviews and presentations.
・Think concretely about the challenges of the SDGs, propose what they can do, and share their ideas with others.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

1.授業オリエンテーション
2.食べよう和食
3.「~離れ」の現象
4.食と地域の活性化
5.地域の町おこし
6.食と歴史
7.自分の文化の意識化
8.食とグローバル化
9.食のナショナリズム
10.食とメディア作品
11.メディア作品での「食」分析
12.食と教育と格差
13.こども食堂
14.最終発表の準備
15.期末発表①/振り返り
16.期末発表②/振り返り

Week 1: Orientation
Week 2: Let's Eat Japanese Food!
Week 3: The Phenomenon of "Detachment"
Week 4: Food and Regional Revitalization
Week 5: Revitalizing Local Communities
Week 6: Food and History
Week 7: Becoming Aware of Your Own Culture
Week 8: Food and Globalization
Week 9: The Nationalism of Food
Week 10: Food and Media Works
Week 11: Analyzing "Food" in Media Works
Week 12: Food, Education, and Inequality
Week 13: Children's Cafeterias
Week 14: Preparing for the Final Presentation
Week 15: Final Presentation (Part 1)/Reflection
Week 16: Final Presentation (Part 2)/Reflection

成績評価方法/Evaluation Method

授業参加度30%、発表・宿題40%、期末発表および課題30%

Class participation: 30%
Presentations and assignments: 40%
Final presentation and assignment: 30%

教科書および参考書/Textbook and References

  • 食で考える日本社会, プレフューメ裕子ほか, くろしお出版 (2023) ISBN/ISSN: 9784874249444 C0081 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

①予習:読み物の音声を聞き、わからないことばや表現を調べてくる。
②復習:テーマについて自分の意見をまとめた振り返りシートを提出する。
③発表:発表資料を作成し、発表後は自己評価や他者評価シートを提出する。

1. Preparation: Listen to the audio of the assigned reading and look up any unfamiliar words or expressions.
2. Review: Submit a reflection sheet summarizing your thoughts on the assigned reading.
3. Presentation: Create presentation materials and submit self-evaluation or peer evaluation sheets after the presentation.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

必要(Yes)

その他/In Addition

授業の連絡は、Google Classroomを通して行います。
Class announcements will be made through Google Classroom.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有