シラバスの表示

サンスクリット語Ⅰ

前期 火曜日 5講時 川北キャンパスA403. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 笠松 直 所属:仙台高等専門学校. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 1セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目言語科目-諸外国語. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZLF-SAN101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

サンスクリット語基礎演習Sanskrit (Introductory Seminar 1)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業では、サンスクリット語初学者を対象に、古典サンスクリット語初等文法を講義します。サンスクリット語はインドの諸宗教の聖典語であり、南アジアの文化の基礎をなします。この地域の宗教・文化の理解を深めるには必須の知識です。この講義では、古典期文献を翻訳するため、サンスクリット語文法を概観することとします。

This class aims to introduce the grammar of classical Sanskrit for the students with no prior knowledge of this influential language. Sanskrit is the sacred language of Indian religions and forms the basis of the South Asian cultures. It is important to learn this language to better understand these religions and cultures. This lecture will provide an overview of primary Sanskrit grammar for the purpose of translating classical Sanskrit literature.

学修の到達目標/Goal of Study

サンスクリット語の
1)音韻規則を理解できるようになる
2)名詞の活用形を分析できるようになる
3)短い文を和訳できるようになる

The goals of this course are to
1) be able to understnad phonological rules,
2) be able to analyze inflected forms of nouns,
3) be able to translate plain sentences.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 イントロダクション(インド・ヨーロッパ語族とサンスクリット)
第2回 音韻論とサンディ
第3回 名詞の変化:(-a-語幹)
第4回 問題演習;名詞の変化(-ā-語幹)
第5回 問題演習;名詞の変化(男性-i-および-u-語幹)
第6回 問題演習;名詞の変化(中性、女性の-i-および-u-語幹)
第7回 問題演習;名詞の変化(-ī- および-ū-語幹)
第8回 問題演習;名詞の変化(-r-語幹、二重母音語幹)
第9回 問題演習;名詞の変化(閉鎖音語幹)
第10回 名詞の変化(-s-語幹)
第11回 問題演習;名詞の変化(-ant-, -vant-および-mant-語幹)
第12回 名詞の変化(-in-, -an-, -van-および-man-語幹)
第13回 問題演習;名詞の変化(-anc-語幹およびその他の語幹)
第14回 代名詞の変化と数詞の変化
第15回 問題演習

毎回、演習の時間をとり、出席者全員に単語の文法的解析と翻訳をしてもらう。また、インド学の知識を身につけ深めるため、印欧諸語に関説しながら古代インドの世界観、神話、生活文化等をも解説する。

※Google Classroomを利用します
※オフライン・対面授業を予定しています

1. Introduction : Indo-european languages and Sanskrit
2. Phonology and Sandhi
3. Declension (-a-stems)
4. Exercise I ; Declension (-ā-stems)
5. Exercise II ; Declension (masculine -i- and -u-stems)
6. Exercise III ; Declension (neuter and feminine -i- and -u-stems)
7. Exercise IV ; Declension (-ī- and -ū- stems)
8. Exercise V ; Declension (-r-stems and stems ending in diphthongs)
9. Exercise VI ; Declension (consonant stems)
10. Declension (-s-stems)
11. Exercise VII ; Declension (-ant-, -vant- and -mant-stems)
12. Declension (-in-, -an- and -van-/-man-語幹)
13. Exercise VIII ; Declension (-anc- and other stems)
14. Declension (pronouns and numerals)
15. Exercises X - XI

Each week students will analyze and translate texts from their textbook. To acquire and deepen knowledge in Indology, it will be explained issues in myths, cosmology and lifestyles in ancient India referring to the Indo-European languages.

※Reports are submitted via Google Classroom
※Offline only

成績評価方法/Evaluation Method

成績評価は授業参加状況(50%)、毎回の授業の課題達成度(50%)による。

Your overall grade in the class will be decided based on the following:
--- class attendance and the attitude in class (50%),
--- the quality of the students’ in-class performance (50%).

教科書および参考書/Textbook and References

  • 『サンスクリット語初等文法』, J.ゴンダ(鎧淳訳), 春秋社 (1989) ISBN/ISSN: 4393101081 資料種別:教科書

授業時間外学修/Preparation and Review

教科書の練習問題を解説するので、指定された箇所を予習しておくこと。文法事項を暗記するのではなく、サンスクリット語の構造を理解するよう心がけること。

Students are required to prepare the assigned part of exercises before each class, and try to understand the grammatical structure ofSanskrit rather than memorize paradigms.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

【不要】

[No]

その他/In Addition

後期「サンスクリット語II」も連続して受講することが望ましい。

This class will be continued to Introduction to Sanskrit II.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有