前期 月曜日 5講時 川北キャンパスC203. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 田中 真美、他 所属:DEI推進センター. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 5/7セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-地球規模課題. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAC-GLI806J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
ジェンダー共創社会
-未来社会を拓き、創るジェンダー共生に向けて
/
Gender co-creative society
国連はSDGs-5「ジェンダー平等の実現」を掲げている。本授業ではジェンダー平等の今とその課題を学術的観点で俯瞰し、ジェンダーが共生する持続的な社会を拓き、創生するための知見・認識を共有することを目的とする。
/
In order to develop awareness for coming gender co-creative and equity-fair society in the global wide, various contemporary gender issues in the present human living are discussed in academic viewpoints.
1. 現代社会のジェンダーをめぐる課題に関してジェンダー平等意識を醸成する。
2. ジェンダーが共生する社会の創造に向けて自分なりに考えを述べることができる。
/
1. To develop an awareness of various contemporary issues on gender equality in the current human society.
2. To articulate a personal response to issues of gender equality in human living.
全 15 回の授業内容は以下を予定する。(基本的に対面授業)
・イントロダクション ジェンダー平等へ向けて
・フェミニズムの過去、今、これから
・家庭におけるジェンダー平等
・国際社会とジェンダー
・ジェンダー平等の経済的・社会的必然性
・ジェンダー・多様性と緊急時リスク
・性多様性・男性性・女性性
・なぜ、理系に進む女性は少ないのか?
・ジェンダー平等と学校教育
・ジェンダーと健康病気
・ケアは女性の役割か?
・ジェンダー平等、他国に学ぶ
・ジェンダー平等の抱える課題
・発表会・総合討論
・まとめと期末試験
(尚、都合により変更することがある)
/
Omnibus lectures are conducted by experts for the topics in a regular classroom.
・Introduction (For gender equality society)
・Feminism (Past, present, and future)
・Gender equality in family
・Gender equality in the world
・Gender equality society and economic necessity
・Disaster/emergency risk through gender and diversity perspective
・Gender and sexual minorities
・Why so few? Women in science
・Promotion of woman researchers and engineers in engineering
・Gender gap in lifestyle disease
・Care work and gender
・Learn various trials in other contries
・Discussion
・Summary and examination
(Memo: Possibility of changes due to circumstances)
各授業後のショートレポート 50%、中間期課題レポート 20%、期末試験レポート 30%
/
Submitted short report for each lecture 50%, Midterm subject report 20%, Examination (final report) 30%
日頃からジェンダーに関する情報に意識的に接すること。特に、期末の筆記試験の準備にあたっては、図書館やインターネット等を利用して収集した資料を活用することを期待する。
/
Conscious collection of information on Gender equality and related topics is strongly suggested.
For examination such information collected via library and internet is useful.
授業の連絡や学習資料の配布およびオンデマンド講義資料はGoogle classroomを通じて行う。
/
Please watch the Google classroom for information and lecture-stuff and video/
授業へのパソコン持ち込み可
/
Students can bring their own computers to class
受講予定者数: 50名
受講希望者が多い場合は先着順。(ただし、第一回授業で提示する課題に対し、第2回授業日前日までにレポートが提出されること)
各授業の教材は授業中に提示する
/
Maximum student number: 50
Order of application (A report on the subject presented in the lecture on First Lecture should be submitted by the day before the 2nd lecture)
Each lecture material is available in each lecture.