シラバスの表示

学問論演習

後期 月曜日 1講時 川北キャンパスC203 / 後期 月曜日 2講時 その他 / 後期集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 皆川 浩、齊木 功、内藤 英樹、宮本 慎太郎、何 昕昊 所属:工学研究科. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-学問論. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFA-NAA102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

橋の材料と構造を観る
Let’s consider and discuss the material and structure for constructing bridges.

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

普段無意識に渡っている「橋」がどのような材料や構造で造られているか、どのような機能や性能が要求されるかについて、講義と実験・現地調査を通じて考察し、橋と生活との関わりについて発表と討議を交えて考える。
In this course, students will understand what kind of materials and structures are used for "bridges" and what kind of functions and performances are required, through lectures, experiments, and field surveys. In addition, this course offers an opportunity to think about the relationship between the bridge and human society through presentations and discussions.

学修の到達目標/Goal of Study

・橋の材料や、構造・材料の強さと構造形式の関係について理解する。
・橋の材料と構造について調査し、安全性や経済性・景観等の観点から橋を分析し、構造的特徴が説明できるようになる。
・市民生活における橋の役割が説明できるようになる。
The purpose of this course is to help students understand the materials of bridges and the relationship between structure / material strength and structural form.
Students will investigate the material and structure of the bridge, analyze the bridge from the viewpoint of safety, economy, landscape, etc.
Students will develop the abilities and skills to explain the structural features of bridges and explain the role of bridges in human society.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回~第2回 橋と私達の生活,橋の材料と構造
歴史や身近な例から橋と私達の生活との関わりを考えよう。どのような橋が良い橋か? ここから橋の機能や性能を考えよう。また、この機能や性能を得るためにどのような材料や構造が用いられているかを知ろう。この授業では、橋に使われる二大材料の鋼とコンクリートについて,それらの性質や、それらを用いて作られる橋の巧みな仕組みを分り易く説明します。

第3回~4回 橋をつくってみよう(ペーパーブリッジの試作)
「鋼製の橋」の構造の工夫、特徴が実感できるような模型の作り方を考えます。実際に自分の手で橋の模型を作ってみることで、橋の外観的・装飾的なデザインだけではなく、そのデザインが持つ構造的な意味を実感しましょう。この回ではペーパーブリッジを試作し、実際にどのくらいの荷重に抵抗できるのかを観察します。

第5回~6回 橋をつくってみよう(ペーパーブリッジの製作)
前回授業で試作したペーパーブリッジの反省を活かして,より大きな耐荷力を有するペーパーブリッジを製作します。そして,学生全員で載荷試験を実施し,お互いのよい点,悪い点を議論します。

第7回~9回 ※ 広瀬川に架かる橋を調査する
実際の橋の材料と構造を観ましょう。広瀬川には色々な時代に作られた、色々な材料でできた、色々な構造の橋があります。ここまでの授業で扱った仕組み、工夫が実際に使われている所が見つかると面白いと思います。
※この回の授業は土曜日に開講することを予定しています。初回の授業で学生と相談のうえ決定します。

第10回~11回 地震に強い橋を考えよう
我が国において、橋が壊れる一番の原因は地震によるものでしょう。そのために橋を地震に強くする工夫が数多く研究されています。ここでは実験によって地震に強い橋を考えましょう。

第12回~13回 プレゼンテーションの準備
これまでの授業で学んだことを整理して,プレゼンテーション資料を作成します。

第14回~15回 プレゼンテーション
前回授業で作成したプレゼン資料を用いて,この授業で学んだことを発表します。


1st-2rd class
Bridge and our life, Bridge material and structure
Let us consider the relationship between the bridge and our lives from history and familiar examples. What kind of bridge is a good bridge? Let's consider the function and performance of the bridge from here. Also, let's understand what kind of materials and structures are used to obtain this function and performance. We will explain the properties of the two major materials used for bridges, steel and concrete, and the skillful mechanism of bridges made using them.

3th-4th
Let's make a paper bridge (trial)
We will consider how to make a model so that you can feel the ingenuity and characteristics of steel bridge. By actually making a model of the bridge with your own hands, let's realize not only the appearance and decorative design of the bridge but also the structural meaning of the design. In this class, we will prototype a paper bridge and observe how much load it can bear.

5th-6th
Considering what we learned from the paper bridge we prototyped in the previous class, we will create paper bridges with greater load-bearing capacity. Then, all students will discuss each other's good and bad points based on the results of loading tests for the paper bridges.

7th-9th*
Investigate the bridges over the Hirose River
Let's see the material and structure of the actual bridges. We can investigate several types of the bridges on the Hirose River. These bridges were constructed by applying various materials and at different periods. You must be excited if you would find the mechanisms and ingenuity in the existing bridges through the investigation.
* This class is scheduled to be held on Saturday. Details will be decided after consultation with the students at the 1st class.

10th-11th
Let's think about a bridge that is strong against earthquakes and summarize your knowledge obtained in this class
In Japan, the number one cause of bridge collapse is probably earthquake. For this reason, many studies have been conducted to construct the bridge resistant to earthquakes. Here, let's consider an earthquake-resistant bridge by experiment.

12th-13th
Organize what you have learned in previous classes and create presentation materials.

14th-15th
Students will present what they learned in this class using the presentation materials they created in the previous class.

成績評価方法/Evaluation Method

授業への参加状況、レポート、および発表を総合して評価する。
Attendance, submitted reports, presentations and so on are evaluated.

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    初回授業で配布するテキストをはじめ、各授業回に事前配布される資料を予習してくること。授業中に作製する橋梁の模型については、それまでの授業の内容を考慮して、当該授業前までに素案を検討すること。広瀬川に架かる橋梁を見学する授業では、授業の前に見学対象となる橋梁の諸元や歴史などを事前に土木学会ホームページなどで予習しておくことが望ましい。
    Students should study beforehand through the materials that will be distributed in advance for each class, including the textbook that will be distributed in the first class. Regarding the bridge model that will be created during class, students should consider the draft before the class in considering the contents of the previous class. For classes that involve observing bridges spanning the Hirose River, it is recommended that students read up on the specifications and history of the bridges students will be visiting beforehand, such as on the Japan Society of Civil Engineers website.

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    【必要】プレゼンテーション資料の作成のため。
    【Yes】To create presentation materials.

    その他/In Addition

    特になし
    None

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有