単位数: 2. 担当教員: 小林 光, 石田 泰之, 長澤 夏子. 開講年度: 2024. 開講言語: JE.
Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。
近年、建築物の環境性能に対する社会の関心は高く、国際的な環境評価(ラベリング)システムも開発されている。東京都など建築物の環境性能表示を義務付ける自治体も現れ、設計者自ら計画段階でプロジェクトの環境負荷を評価することが求められるようになりつつある。本講義では、建築物の環境デザイン、環境性能評価を行うための基礎的事項を解説するとともに、国内外の先端的な設計事例を紹介する。
建築物の環境・設備計画の一般的な流れ、環境評価手法の概要について説明した後に、環境に配慮した設計事例を紹介する。さらに、演習として3年の時の設計課題を対象とする環境評価を行い、様々な環境配慮手法の理解を促す。
建築物の環境・設備計画及び環境評価手法について理解するとともに、環境負荷削減、環境性能向上を目的とする様々な環境デザイン手法の特徴と限界、効果的な使用方法を理解する。
The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")
This course is designed to provide students in the fields of building design and built environment engineering with guidance and experience in assessment of environmental performance of buildings and building design to improve the built environment efficiency. In addition, environmental design examples in Japan and overseas is introduced.
Students evaluate the environmental performance of buildings designed in the past, and are encouraged to understand various environment-conscious techniques, the limitations, and the effective application method .
建築計画・デザイン分野と環境工学分野の境界領域に関する授業である。建築デザインコースの学生も多数受講することを期待する。
This course is an interdisciplinary class in the fields of architectural planning, design and environmental engineering.
It is desirable that many students of the architectural design course take this class.
1)環境技術の概論(伊香賀教授)
2)CASBEEによる環境評価(伊香賀教授)
3)CASBEE Heat Island
4)CASBEE すまい
5)ウェルネス建築
6)CASBEEの評価(中間発表)
7)CASBEEの評価(最終発表)
1) Introduction to sustainable building design
2) Outline of CASBEE (Comprehensive Assessment System for Built Environment Efficiency)
3) Outline of CASBEE-HI (CASBEE on Heat Island Reduction)
4) Outline of CASBEE-Residence
5) Wellness building
6) Practice of the assessment of building design using CASBEE
7) Practice of the building design to improve the built environment efficiency.
到達目標や授業内容に応じた準備学習が求められる。履修者が自ら主体的に計画と目標を立て、自律的に準備学習に取り組むことを期待する。
Students are required to prepare for class according to the goal and contents of each class. Students are strongly expected to voluntarily develop a plan and goals and to undertake preparatory learning.
レポート、課題発表の採点結果より評価する。
Students are evaluated based on their presentations & discussion, and submitted reports.