単位数: 2. 担当教員: 中村 修一, 髙橋 正彦, 秩父 重英. 開講年度: 2024. 開講言語: 日本語、英語.
Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。
応用物理学特別研修にはGoogle Classroomを利用する.Meetのリンク、講義資料、各種レポート書式、参考文献は、Classroomにアップロードする.
質問や依頼などあれば中村までメールで連絡すること(Google Clasroom経由で連絡可能).
自分の研究内容、もしくはそれに関する既発表論文を各学生が口頭で発表する.
・ 研究発表や質疑応答の技術、心構え等の指導がなされる.
・ 学生は、各自の研究テーマに関連する基本的知識の理解を深め、研究の意義や位置づけを明確にする.
・ 他の研究室の研究内容を理解し、幅広い研究の知識を身につける.
The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")
Lectures are given online via Google Classroom. Meet link, lecture notes, report templates, and references are uploaded to Google Classroom.
If you have any questions/problems about this class, please send an email to Nakamura via Google Classroom.
In this seminar, each student makes a presentation, where he or she introduces a carefully selected scientific full-paper article, to obtain a comprehensive understanding of his or her own research subject, to master a critical-reading skills of papers, and to acquire the art of oral presentation.
発表者は発表の準備を入念に行うこと.聴講者は積極的に質疑応答に参加すること.
Presenters should prepare the presentation thoroughly. Audiences are encouraged to actively participate in the Q&A session.
・ スケジュールにしたがい、1日に3~5名が発表を行う.スケジュールは初回の授業(ガイダンス)で知らせる.
・ 発表は発表者自身が用意したPCで行う.
・ 発表内容は、自身の研究の発表か、自身の研究に関連する論文の紹介のいずれかとする.
・ 一人当たりの持ち時間は、発表が15分、質疑応答が10分の合計25分とする.
・ 司会(発表者の紹介、質疑応答の進行、タイムキーパー)は学生が交代で担当する.
・ 発表は、MC1年次の後期およびMC2年次前期の合計2回とする.
・ 授業終了後に、当日の発表に対するミニレポート(全員)を提出する.
・ Three - five people will present in each class. The presentation schedule will be opened in the first class.
・ Students will present using their own PC.
・ Contents of the presentation will be "Introduction of research" or "Introduction of research paper".
・ The presentation time per person is 25 minutes including 15 minutes for talk and 10 minutes for question and answer.
・ Students will chair.
・ Students will make presentations in the second term of MC1 and the first term of MC2.
・ Students will submit a mini-report on any one of four presentations every week.
各種レポートを作成して教員に提出する.
Students must submit several types of reports.
出席状況、発表内容、各種レポート、質疑応答への参加状況をもとに評価する。
Attendance, presentation, submitted reports, participation on question and answer session are evaluated.