シラバスの表示

カーボンニュートラル特論 / Carbon Neutral Applications

単位数: 2. 担当教員: 中田 俊彦. 開講年度: 2024. 開講言語: English.

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

================
Classroomで情報提供を行います。
クラスコード:rfpmpht
================

2050年に向けたカーボンニュートラル社会の作り方を学びます。 熱工学とエネルギー変換技術の理解を基礎として,エネルギーシステムの分析、デザイン、システム性能の評価手法を,社会・経済・環境的側面を含めて習得する。将来に向けた技術習熟,イノベーション,セキュリティ、持続可能性などエネルギーに関わる多様な要因を考えます。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/doctoral.html (under "Timetable & Course Description")

===========
Class code: rfpmpht
===========

Students learn how to create a carbon-neutral society for the year 2050. Based on an understanding of thermal engineering and energy conversion technologies, you will learn methods for analyzing, designing, and evaluating the performance of energy systems, including their social, economic, and environmental aspects. In addition, we will consider various energy-related factors, including technology proficiency, innovation, security, and sustainability for the future.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

幅広い分野の学生を歓迎します。

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

Students from a wide range of disciplines are welcome.

授業計画

1.従来のエコロジー論からゼロカーボン社会への変遷
2.世界各国の化石燃料(石油、石炭、天然ガス)の需給動向(その1)
3.世界各国の化石燃料(石油、石炭、天然ガス)の需給動向(その2)
4.世界各国の化石燃料(石油、石炭、天然ガス)の需給動向(その3)
5.時間軸と地勢軸
6.地域フィールド調査、三居沢水力発電所等
7.世界各国の再生可能エネルギーの需給動向(その1)
8.世界各国の再生可能エネルギーの需給動向(その2)
9.世界各国の再生可能エネルギーの需給動向(その3)
10. 持続可能性とエネルギー
11.課題と発表 自国のゼロカーボン社会の作り方(その1)
12.課題と発表 自国のゼロカーボン社会の作り方(その2)
13.課題と発表 自国のゼロカーボン社会の作り方(その3)
14.課題と発表 自国のゼロカーボン社会の作り方(その4)
15.総括

授業計画(E)

1. The transition from conventional ecological theory to a zero-carbon society
2. Worldwide trends in the supply and demand of fossil fuels (oil, coal and natural gas) (Part 1)
3. Worldwide trends in the supply and demand of fossil fuels (oil, coal and natural gas) (Part 2)
4. Worldwide trends in the supply and demand of fossil fuels (oil, coal and natural gas) (Part 3)
5. Time axis and geographical axis
6. Individual regional field research, e.g. Sankyozawa hydroelectric power station
7. Supply and Demand Trends of Renewable Energy around the world (Part 1)
8. Supply and Demand Trends of Renewable Energy around the world (Part 2)
9. Supply and Demand Trends of Renewable Energy around the world (Part 3)
10. Sustainability and energy
11. Issues and Presentations; How to create a zero-carbon society in your country (Part 1)
12. Issues and Presentations; How to create a zero-carbon society in your country (Part 2)
13. Issues and Presentations; How to create a zero-carbon society in your country (Part 3)
14. Issues and Presentations; How to create a zero-carbon society in your country (Part 4)
15. Summary

授業時間外学習

後半の課題と発表に向けて、各自で調査と分析を進めること。

授業時間外学習(E)

Students are expected to carry out their own research and analysis in preparation for their assignments and presentations in the second half of the semester.

成績評価方法及び基準

原則として、課題と発表、授業への参加状況も考慮して総合評価する。

成績評価方法及び基準(E)

In principle, the overall evaluation will take into account assignments, presentations and class participation.

教科書および参考書

    関連URL

    Reference materiasl are provided such as "Statistical Review of World Energy, BP".
    https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy.html

    オフィスアワー

    毎週金曜日午後、予約のこと。

    オフィスアワー(E)

    Evergy Friday afternoon by appointment only.

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有