単位数: 2. 担当教員: 高橋 信, 狩川 大輔. 開講年度: 2024. 開講言語: 日本語.
Google Classroomクラスコード:ycqy5mx
============================
令和6年8月21日〜23日 集中講義として実施予定。(ハイブリッドの予定)
============================
大規模かつ複雑な社会技術システムを対象として,実践的なリスク評価と管理の方法論を講義する。特に人間と機械システムの相互作用,組織的要因がもたらす共通モード的組織劣化に重点を置き,レジリエンスエンジニアリングの概念を基盤として,その明示化と管理方策について議論する。基本的方針として後知恵に基づく事後分析に偏りがちな後追い対策ではなく,プロアクティブなリスク認知と対策立案に関して述べる。さらに,このようなプロアクティブなリスク認知において重要な役割を果たすリスクコミュニケーションや技術者倫理に関しても講義する。
The class code for Google Classroom: ycqy5mx
Tentative Schedule
-August 21-23,2024
The aim of this lecture is to understand practical methodology of risk assessment and management for large-scale complex socio-technical systems. The activities of traditional safety risk management are mainly reactive, meaning they focus on correcting defects after negative events occurred. This lecture, on the other hand, discusses proactive risk management methodology with emphasis on human-machine interaction, organizational issues, and the concepts of resilience engineering. The topics of this lecture also cover risk communication and engineering ethics.
※2024年8月21日(水)~23日(金) 8:50~16:20 開講予定
授業内容(予定)
1. ガイダンス
2. 原子力のリスクについて(1)
3. 原子力のリスクについて(2)
4. 社会技術システム安全とレジリエンスエンジニアリング(1)
5. 社会技術システム安全とレジリエンスエンジニアリング(2)
6. 社会技術システム安全とレジリエンスエンジニアリング(3)
7. 航空産業におけるリスクマネジメント
8. 個人の倫理と組織の倫理(1)
9. 個人の倫理と組織の倫理(2)
10. リスクと法体制
11. 福島事故以降の科学技術コミュニケーション(1)
12. 福島事故以降の科学技術コミュニケーション(2)
13. 福島第一原子力発電所の事故体験と組織レジリエンス
14. 総合討論
From August 21th (Wed.) to 23th (Fri.), 2024. 8:50~16:20 each day. (tentative)
Contents (tentative)
1. Introduction
2. Risk of nuclear power plants (1)
3. Risk of nuclear power plants (2)
4. Safety of socio-technical systems and resilience engineering (1)
5. Safety of socio-technical systems and resilience engineering (2)
6. Safety of socio-technical systems and resilience engineering (3)
7. Safety risk management in aviation
8. Individual ethics and organizational ethics (1)
9. Individual ethics and organizational ethics (2)
10. Risk and legal issues
11. Science and technology communications of post-Fukushima Daiichi accident (1)
12. Science and technology communications of post-Fukushima Daiichi accident (2)
13. Experiences of Fukushima Daiichi accident and organizational resilience
14. Summary and discussion
授業時に課される宿題を提出するだけでなく、配布されるプリントにより授業内容を復習し、理解できていない点があれば質問を用意し、次回授業時に質問すること
Students are required not only to submit class assignments but also to review each class using handouts. If there remain any parts they cannot understand, they should ask questions in the next class.
最終レポートおよび授業への参加状況により評価される。
Evaluation is performed based on the quality of final report and class participation.
〇