シラバスの表示

経営システム特論 / Advanced Management Systems

単位数: 2. 担当教員: 永松 陽明. 開講年度: 2024. 開講言語: 日本語(Japanese).

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

未だに日本の技術力や現場の改善力には力強いものがある.しかし一方で「イノベーション活動」が弱いと言われる事も多い.本授業では,多様なイノベーション・パターンを体系的に学習し,各種イノベーション活動に役立つ主な手法を,演習を通じて実践的に学ぶ.

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/doctoral.html (under "Timetable & Course Description")

In Japan, there are still strong technical capabilities at R&D and kaizen (improvement) power in field site. However, it is often said that "innovation activities" are weak. In this course, various innovation patterns are systematically introduced. Moreover, students are able to study practically the main techniques to be useful for various innovation activities through some exercises.

授業計画

①技術経営概論
・MOT(management of Technology)推進の背景,・MOTの定義 ・MOTの基本プロセスとビジネスモデルなど
②代表的なイノベーション・パターン
・基本パターン ・派生パターン
③日本のモノづくり産業の変遷(その1)戦前~戦後復興期,➃日本のモノづくり産業の変遷(その2)高度成長期
   IE(Industrial Engineering) やQC(Quality Control)の役割と貢献~関連演習
➄日本のモノづくり産業の変遷(その3)安定成長期~バブル経済期:VE(Value Engineering)の役割と貢献~関連演習
⑥日本のモノづくり産業の変遷(その4)バブル崩壊後~現在~未来:TRIZ(発明的問題解決理論)等の役割と貢献~関連演習
⑦その他のユニークなイノベーションについて
・新興国のイノベーション, ・AI時代に適したイノベーションなど

授業計画(E)

① Introduction to technology management
・ Background of MOT (management of Technology) promotion, Definition of MOT・ MOT basic process and business model
② Main innovation patterns
・ Basic patterns ・ Derived patterns
③Transition in the Japanese manufacturing industry (Part 1): Prewar to postwar reconstruction period
➃Transition in the Japanese manufacturing industry (Part 2): High growth period
-The role and contributions of IE (Industrial Engineering) and QC (Quality Control)-Related exercises
➄Transition of the Japanese manufacturing industry (Part 3) :Stable growth period-Bubble economy period- The role and contribution of VE (Value Engineering)-Related exercises
⑥ Transition of the Japanese manufacturing industry (Part 4): After the burst of the bubble-Present-Future- Roles and contributions of TRIZ (inventive problem solving theory)-Related exercises
⑦About other unique innovations・ Innovation in emerging countries, ・ Innovation suitable for AI era, etc.

授業時間外学習

授業中に行なった演習に関連するレポートを課題に出すので,これを期日までにやって提出すること.

授業時間外学習(E)

You will be required to submit the report(s) related to the exercises you conducted during the class.

成績評価方法及び基準

授業参画度(演習参加や発表含む)(60%)と課題提出(40%)で成績を決める

成績評価方法及び基準(E)

Grade is determined by class participation (including exercise participation and presentation) (60%) and assignment submission (40%)

教科書および参考書

  • 日本式モノづくり工学入門, 澤口学, 同友館 (2015年) ISBN/ISSN: 9784496051203

備考

この授業はオンラインで実施します。アドレスは追ってお知らせします。

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有