単位数: 1. 担当教員: 山本 剛, 桒原 聡文. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TMA-MEE359J.
○
Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)
1.目的
「計画及び製図I」で学んだ基礎を踏まえ、より高度、より実践的な課題に取組むことによって計画と製図の能力を高める。また、3次元CAD「Solid Works」による製図法を習得する。
2.概要
前半では、複数の部品からなる機構を設計し、組立図、部品図を、3次元CADにより作成し、適切に稼働することを確認する。後半では、3次元CADの製図手法を学び、風洞試験におけるテストセクションの設計を行う。複数の部品からなるテストセクション部の組立図、部品図を3次元CADにより作成する。
3.達成目標等
上記の目的の達成をめざす。また、部品の選定をとおして、加工コストや大量生産効果について学ぶ。
The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)
This course explains advanced and practical design and drawing basing on Design and Drawing I, as well as usage of a 3-dimensional CAD, Solid Works.
Students learn mechanical design and drawing by using 3-dimensional CAD system, such as assembly and part drawings.
「計画及び製図I」の履修が前提である。
Students are assumed to take Design and Drawing I.
Google Classroom Code: 7opqchb
1.ガイダンス、3次元CADソフト利用法の説明
2.CADの基本的利用方法:SolidWorksチュートリアルによる導入
3.CADを用いたアセンブリ基礎:構成部品の挿入と合致
4.CADを用いた製図方法基礎:SolidWorks での図形の表現
5.CADを用いたアセンブリ発展:軸継手の設計
6.CADを用いたアセンブリ発展:軸継手のアセンブリ作成
7.CADを用いた製図方法発展:組み立て図の作成
8.後半ガイダンス、標準部品のダウンロードの練習
9.機械の計画(スケッチの作成)
10.計算書の作成(1)
11.計算書の作成(2)
12.部品選定と製造コストの積算表(1)
13.部品選定と製造コストの積算表(2)
14.CADで作製した組立図(1)
15.CADで作製した組立図(2)
Google Classroom Code: 7opqchb
1.Guidance and usage of a 3-dimensional CAD system
2.Practical usage of CAD
3.Mechanical design and drawing with CAD (1)
4.Mechanical design and drawing with CAD (2)
5.Practice of assembly and part drawings (1)
6.Practice of assembly and part drawings (2)
7.Practice of assembly and part drawings (3)
8.2nd half guidance and Download Practice of Standard Part Drawings
9.Planning of Final Product(Sketch Plan)
10.Preparation of Specification Sheet (1)
11.Preparation of Specification Sheet (2)
12.Parts Selection and Preparation of Production Cost Sheet (1)
13.Parts Selection and Preparation of Production Cost Sheet (2)
14.Preparation of Assembly Drawing (1)
15.Preparation of Assembly Drawing (2)
到達目標や授業内容に応じた準備学習が求められる。履修者が自ら主体的に計画と目標を立て、自律的に準備学習に取り組むことを期待する。
Students are required to prepare for class according to the goal and contents of each
class. Students are strongly expected to voluntarily develop a plan and goals and to
undertake preparatory learning.
提出された文書及び図面を総合して評価する。
Attendance, understanding and output of CAD exercise.
水曜日 13:00-14:30
事前にE-mailなどで連絡を行うこと.
Wednesday 13:00-14:30
The students are welcome to contact the lecturer in order to arrange an meeting for questions.