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コンピュータ実習Ⅰ / Computer Seminar I

単位数: 1. 担当教員: 大西 直文, 庄司 衛太. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TMA-MEE218J.

主要授業科目/Essential Subjects

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。
学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

1. 目的
技術者や科学者に要求される情報処理やインターネットによる情報交換など,知的創造のためのツールとしてコンピュータを使用する上での基本を演習により学ぶ.

2. 概要
コンピュータをツールとして使いこなすための基本的な操作と,機器制御や科学技術計算に適する汎用プログラミング言語の基本を修得したあと,定められた仕様に即したソフトウェア開発を目的とした総合的な課題に対するアルゴリズムの設計とプログラミング,及びそれに至る過程を記述したレポートの作成により,コンピュータシステムの使い方を実際に学習する.

3. 達成目標等
オペレーティングシステム,汎用プログラミング言語,アルゴリズムの設計とプログラミングなどの基本的知識を習得する.

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of
the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

1. Objective
The purpose of this course is to obtain basic computing skills such as information processing and information exchange via internet for engineers and scientists through some exercises.

2. Contents
This course is designed to introduce undergraduate students to fundamental computer science including operating system, text editing, general-purpose programming language, and computer graphics. Students will learn about algorithms and problem solving through development of a specific software.

3. Goal
Students will be able to obtain fundamental knowledge of a general-purpose programing language and algorithm design.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

履修要望科目:「情報基礎B」,「情報処理演習」の履修を前提とする.講義はウェブページ上の補助教材を使いながら進める.手持ちのPCにプログラミング環境を構築し,演習に用いる.

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

This course assumes no prior knowledge about computer systems and computer programming, but students are required to finish "Basic Information B" and "Practice of Information Processing". Programing environment will be installed in students' own PCs which are used in the class.

授業計画

2024年度のGoogle Classroomクラスコード: pwe36ah

1. 概論と環境構築
2. Python と pygame の基礎
3. 基本的なプログラミング (制御構造編)
4. 基本的なプログラミング (データ構造編)
5. オブジェクト指向への第一歩
6. プログラムの修正と拡張
7. バネ・質点系の力学シミュレーション
8. 発展的な事例
9. 自由課題演習
10. 自由課題演習
11. 自由課題演習
12. 自由課題演習
13. 自由課題演習
14. 課題発表
15. 課題発表

授業計画(E)

Google Classroom classcode in FY2024: pwe36ah

1. Introduction and software installation
2. Basics of Python and pygame
3. Basic programming (control structures)
4. Basic programing (data structures)
5. Toward object-oriented programming
6. Improvement and extension of programs
7. Dynamic simulation of spring-mass systems
8. Advanced examples
9. Practice on self-directed project
10. Practice on self-directed project
11. Practice on self-directed project
12. Practice on self-directed project
13. Practice on self-directed project
14. Final presentation
15. Final presentation

授業時間外学習

予習:演習の内容について調べておく.
復習:演習で教わったことを手持ちのPCで実践する.

授業時間外学習(E)

Preparation: Students should survey the contents of exercise.
Review: Students should practice the teachings in the class.

成績評価方法及び基準

出席,中間レポート及び最終レポートの提出,課題発表,ならびに教員による個別面接などを総合して評価する.

成績評価方法及び基準(E)

Grading will be based on a weighted combination of class participation, report, presentation, and interview.

教科書および参考書

    関連URL

    https://web.tohoku.ac.jp/kc_kyomu/computer_seminar1/py/

    備考

    ウェブページに用意した教材を使って講義を行う.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
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