シラバスの表示

コンピュータ実習 / Computer Seminar

単位数: 1. 担当教員: 狩川 大輔. 開講年度: 2024. 科目ナンバリング: TMA-MEE218J.

主要授業科目/Essential Subjects

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroom のクラスコード: d25yy7i

1. 目的
技術者や科学者に要求される情報処理等のためのツールとしてコンピュータを使用する上での基本を演習により学ぶ.

2. 概要
コンピュータをツールとして使いこなすための基本的な操作と,機器制御や科学技術計算に適する汎用プログラミング言語の基本を修得したあと,定められた仕様に即したソフトウェア開発を目的とした総合的な課題に対するアルゴリズムの設計とプログラミング,及びそれに至る過程を記述したレポートの作成により,コンピュータシステムの使い方を実際に学習する.

3. 達成目標等
オペレーティングシステム,汎用プログラミング言語,アルゴリズムの設計とプログラミングなどの基本的知識を習得する.

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

Class code of Google Classroom: d25yy7i

1. Objective
The purpose of this course is to obtain basic computing skills such as information processing for engineers and scientists through some exercises.

2. Contents
This course is designed to introduce undergraduate students to fundamental computer science including operating system, text editing, general-purpose programming language, and computer graphics. Students will learn about algorithms and problem solving through development of a specific software.

3. Goal
Students will be able to obtain fundamental knowledge of a general-purpose programing language and algorithm design.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

履修要望科目:「情報とデータの基礎」,「情報処理演習」の履修を前提とする.講義はウェブページ上の補助教材を使いながら進める.手持ちのPCにプログラミング環境を構築し,演習に用いる.

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

This course assumes no prior knowledge about computer systems and computer programming, but students are required to finish "Information and Data Literacy" and "Practice of Information Processing". Programing environment will be installed in students' own PCs which are used in the class.

授業計画

1. 概論・演習環境の構築
2. オペレーティングシステムの基礎
3. 汎用プログラミング言語の基礎
4. 数値計算,入出力プログラム
5. 配列,ポインタ,構造体
6. グラフィク表示
7. 中間面接
8. ソフトウェア開発1
9. ソフトウェア開発2
10. ソフトウェア開発3
11. ソフトウェア開発4
12. ソフトウェア開発5
13. 演習
14. 演習
15. 最終面接

授業計画(E)

1. Guidance and computer environment setup
2. Fundamentals of computer system
3. Fundamentals of a general-purpose programing language
4. Numerical calculation and IO program
5. Arrays, pointers and structures
6. Computer graphics
7. Midterm interview
8. Software Development 1
9. Software Development 2
10. Software Development 3
11. Software Development 4
12. Software Development 5
13. Practice
14. Practice
15. Final interview

授業時間外学習

予習:演習の内容について調べておく.
復習:演習で教わったことを手持ちのPCで実践する.

授業時間外学習(E)

Preparation: Students should survey the contents of exercise.
Review: Students should practice the teachings in the class.

成績評価方法及び基準

授業への参加状況,中間レポート及び最終レポートの提出,ならびに教員による個別面接などを総合して評価する.

成績評価方法及び基準(E)

Grading will be based on a weighted combination of class participation, report, and interview.

教科書および参考書

    備考

    ウェブページに用意した教材を使って講義を行う.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有