シラバスの表示

理論生態学 / Structure and Dynamics of Ecological Networks

後期 水曜日 1講時. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 近藤 倫生. 学期/Semester: 後期. 開講年度/Year: 2024. 科目ナンバリング/Course code/number: SBI-BIO362J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

所属講座等

生態ダイナミクス講座(統合生態分野)

授業題目

生態系ネットワークの構造と動態

Course Title

Structure and Dynamics of Ecological Networks

授業の目的と概要

生物群集は同じ生息地に共存する生物種が相互作用することで作り出す巨大な複雑系である。生物群集の構造と動態を理解するためには、種間相互作用が個体数動態に及ぼす影響や、それが群集や生態系といった上位の生物学的レベルにスケールアップする仕組みを捉えることが求められる。本授業では、それに必要な生態学の知識を提供すると同時に、生態系ネットワーク研究に必要な数理的手法について学ぶ。

Purpose/Abstract

Ecological communities are large, complex systems, where a number of coexisting species interact with each other.For its understanding, one need to know what is the population dynamical consequences of interspecific interactions and how it scale-ups to higher organization levels such as community adn ecosystem.The basic knowlegde required to understand structure and dynamics of ecological networks and some relevant theoretical tools to capture the ecological dynamics and analyze real ecological data will be provided and explained.

学習の到達目標

生物群集をダイナミックな種間相互作用ネットワークとして捉え理解するための基礎知識を身につける。また、この研究分野における最近の発展について知ることで、この分野の進むべき方向性について考える。

Goal

Your goal is to learn that ecological communities can be captured as dynamic networks of interspecific interactions. You might also learn the recent progresses in the theoretical ecology, which would catalyze you thinking what should be studied in the field.

授業内容・方法と進度予定

授業は受講者人数に応じて、講義とディスカッションを組み合わせつつ進める。授業においては、受講者の反応を見つつ、以下の課題を中心に進める。
1. 個体群、個体群動態とそのメカニズム
2. 個体群動態の安定性とアトラクタ
3. 連続時間の個体群動態モデル
4. 乱獲を理解する
5-6. メタ個体群とメタ群集
7. 種間相互作用とは何か
8. 栄養モジュール:食物網の「部品」
9. 構造-動態パラダイムとその限界、もしくは銅鉄研究の勧め
10. 食物網の複雑性を捉える
11. 生物群集の複雑性と安定性
12. 複雑性-安定性問題を解決する
13. 群集ネットワークへの実証アプローチ
14. 大規模データを集める:環境DNAの利用

Contentsandprogressscheduleofthe class

The class will be conducted in an interactive way, where your active participation is requested. The topics are:

1. Population, population dynamics and mechanisms behind
2. Stability and attractor of population dynamics
3. Population dynamics mode with continuous time
4. Understanding of "overfishing"
5-6. Meta-population and meta-community
7. What is interspecific interaction
8. Trophic modules as building blocks of food web
9. Structure-dynamics paradigm: its pros and cons, or meanings of "not-very-original" studies
10. Capturing food-web complexity
11. Complexity and stability of ecological communities
12. Theoretical resolutions to the "complexity-stability" issue
13. Empirical approach to community network
14. Collecting "Big Data" in ecology: eDNA

成績評価方法

筆記試験またはレポートにより評価する。

Grading

Regular exam or report

教科書および参考書

特に教科書は使用しない。必要に応じて資料を配布する。

授業時間外学習

授業内容に関連した事前学習課題を授業中に提示する。

Preparation and review

Suggested in lectures

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有