シラバスの表示

野外実習Ⅰ / Geological field course for the Ou Backbone Range

前期集中 その他 連講. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor : 武藤 潤, 澤 燦道. 学期/Semester: 前期集中. 開講年度/Year: 2024. 科目ナンバリング/Course code/number: SGS-EAS325J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

所属講座等

地圏進化学講座

授業題目

奥羽脊梁山脈地質学実習

Course Title

Geological field course for the Ou Backbone Range

授業の目的と概要

一連の地質調査法・野外実習の中の中級に位置する実習である。仙台西方の奥新川地域を対象にし、6日間の集中実習形式で野外実習を行う。グリーンタフ変動地域の変質した各種火山岩・火砕岩・堆積岩などの産状・岩相・地質構造を観察し、地質調査法を修得する。急峻な山岳地帯での安全な野外調査法を体得すると同時に、美しい自然に触れ親しむことも目的のひとつである。

Purpose/Abstract

This intensive course is a geological field course for the Ou Backbone Range as the intermediate level among a series of geological field courses of the department. We have 6-days field course targeting the Okunikkawa area in the west of Sendai, along the Ou Backbone Range. We observe the lithology and geological structures of various altered volcanic, pyroclastic and sedimentary rocks in tertiary, and acquire the method of geological field survey in tectonically active regions. As well as acquiring a method of safe field works in a steep mountainous area, it is also one of the purpose to become familiar with beautiful nature.

学習の到達目標

1)変質した各種火山岩・火砕岩・堆積岩などの産状・岩相・地質構造を観察し、中級レベルの地質調査法を修得すること

2)やや急峻な山岳地帯で実習を通じ、安全な野外調査法を体得すると同時に、美しい自然に触れ親しむこと

3)論文形式のレポートを提出させ、論文の書き方の初歩を修得すること

1) To observe the occurrence, lithology and geological structure of altered various volcanic rocks, pyroclastic rocks, sedimentary rocks and to acquire the intermediate level geological survey methods.

2) To acquire a safe outdoor survey method through practical training in a somewhat steep mountainous area and at the same time to get in touch with beautiful nature.

3) To submit a report in paper format and to acquire the beginning of how to write a paper.

Goal

1) To observe the occurrence, lithology and geological structure of altered various volcanic rocks, pyroclastic rocks, sedimentary rocks and to acquire the intermediate level geological survey methods.

2) To acquire a safe outdoor survey method through practical training in a somewhat steep mountainous area and at the same time to get in touch with beautiful nature.

3) To submit a report in paper format and to acquire the beginning of how to write a paper.

授業内容・方法と進度予定

6日間の調査ルートと観察事項は以下の通りである。なお天候などによって日程が変更することもある。


1日目: 奥新川川本流:新期デイサイト、柱状節理、断層破砕帯、泥岩とタービダイト、水中軽石流・岩屑流、安山岩質火山礫凝灰岩、玄武岩シル・岩脈、変質

2日目: 第1の支流:本流との対比、水中軽石流・flow unit・再堆積、流紋岩溶岩・流理・溶岩ドーム、中規模褶曲

3日目: 第2の支流の下流部:本流との対比、フィーダーダイクからシルへの立体構造、流紋岩溶岩・溶岩ドーム・ルー フペンダント・保獲岩、変質と鉱化作用、岩脈群と古応力場

4日目: 第2の支流の上流部:基盤花崗岩、断層、変質と鉱化作用、岩脈群と古応力場、不整合、カルデラの湖成層・植物化石、バーブ、岩屑流、急峻な山地・滝の安全な歩き方

5日目: 新川川本流(北沢との分岐点→奥新川駅):流紋岩水中自破砕溶岩、水中軽石流、流紋岩岩脈と変質、褶曲解析、岩脈中の流理・気泡・急冷周縁層

6日目: 褶曲と層序、上下判定法、作並断層の大規模断層破砕帯と周囲の構造

Contentsandprogressscheduleofthe class

Day 1: Okukikkawa River mainstream: New Dasite, columnar joint, fault fracture zone, mudstone, turbidite, underwater pumice stone, debri flow, andesitic volcanic gravel tuff, basalt dyke and sill and alteration

Day 2: 1st tributary: Comparison with mainstream, underwater pumice flow, flow unit, redeposition, rhyolite lava, lava flow, lava dome and medium-scale fold

Day 3: Downstream part of the second tributary: Contrast with mainstream, three-dimensional structure from feeder dyke to sill, rhyolite lava, lava dome, roof pendant, holding rock, alteration and mineralization, dikes group and old stress field

Day 4: Upstream part of the second tributary: Basement granite, fault, alteration and mineralization, dike group and paleo stress field, inconsistency, lake stratification of caldera, plant fossils, barbs, rock waste streams, steep safe walking way of mountains and falls

Day 5: Nikkawa River main stream (branch point with Kitazawa → Okunikkawaa station): Rhyolite underwater self-crushed lava, submerged pumice flow, rhyolite dike, alteration, altitude analysis, fold analysis in the dikes, bubbles, child margin

Day 6: Fold and stratigraphy, vertical judgment method, large-scale fault fracture zone, surrounding structure of fault zone

成績評価方法

1)調査結果を地質図、概念的な地質断面図などに図化し、A4用紙5枚程度の論文形式のレポートを提出させる。

2)このレポートと出席状況に基づいて成績を評価する。

Grading

1) The students will graphicize the survey results into geological maps, conceptual geological section maps, and submit reports on paper format of about A4 paper.

2) Evaluation is performed comprehensively based on this report and attendance status.

教科書および参考書

地質調査の手引きや調査地域の地質に関する資料を配布する。

We distribute the handout of "Geological Survey Guide".

授業時間外学習

事前に対象地域の地質学的背景、調査への準備等に関する説明会を開き、関連資料を配布する。

Preparation and review

We hold a briefing session on the geological background of the target area and preparations for the survey in advance, and distribute related materials.

その他

履物、衣類などの周到な準備が必要。 なお、上記のことも含め、事前に説明会を開いて周知徹底する。

Remarks

クラスコード: plaev6r

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有