通年集中 その他 その他. 単位数/Credit(s): 8. 担当教員/Instructor : 大野 泰生. 学期/Semester: 通年集中. 開講年度/Year: 2024. 科目ナンバリング/Course code/number: SMA-MAT401J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
○
代数学講座
整数論・組合せ論・表現論入門
Introduction to number, combinatorics, representation theory
整数論、組合せ論、表現論への入門を扱った文献を精密に読み込み、その内容を他者に説明する技術を身につける。
To read textbooks on an introduction to number theory, combinatorics theory, and representation theory, and develop ability to explain its context to others.
一年間かけてテキストを通読し、整数論等の基礎を身につける。
Complete one textbook within a year and obtain the foundation of number theory, etc.
セミナー形式(毎週1回)で、受講生の発表と教員を含むメンバー全員の討論によって進める。
This is a seminar-style course (one or two times per a week).
Talks on the textbooks are given by participants, followed by discussion among all participants.
セミナーにおける発表および討論による。
Depending on talks and discussion in the seminar.
[1] S. K. Lando, “Lectures on Generating Functions”, Amer. Math. Soc.
[2] T. Arakawa, T. Ibukiyama and M. Kaneko, “Bernoulli Numbers and Zeta Functions”, Springer.
[3] W. Fulton, “Young Tableaux,” Cambridge Univ. Press.
[4] M. Nakasuji, O. Phuksuwan and Y. Yamasaki, “On Schur Multiple Zeta Functions,” Advances in Mathematics 333 (2018), 570-619.
上にあげた文献はテキストの例である。
実際にセミナーで使う文献は受講者と相談して決める。
[1] S. K. Lando, “Lectures on Generating Functions”, Amer. Math. Soc.
[2] T. Arakawa, T. Ibukiyama and M. Kaneko, “Bernoulli Numbers and Zeta Functions”, Springer.
[3] W. Fulton, “Young Tableaux,” Cambridge Univ. Press.
[4] M. Nakasuji, O. Phuksuwan and Y. Yamasaki, “On Schur Multiple Zeta Functions,” Advances in Mathematics 333 (2018), 570-619.
The textbooks will be fixed after the beginning of seminar.
セミナー発表の準備および関係する話題の自習。
Preparation of talks in the seminar and studies of related topics.