シラバスの表示

発達臨床論研究演習Ⅰ

後期 木曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 長谷川 真里. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

発達心理学研究の動向 / Current trends of studies of developmental psychology

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

発達心理学研究の論文を講読し、発達心理学の研究動向を把握するとともに、発達心理学の研究手法について理解する。具体的には、(1)自身の研究に関連する研究論文を収集し報告する、(2)複数の研究論文をまとめた論文を作成する。
注)この演習は、発達心理学を専攻する院生を対象とするものである。
/ This course aims to describe the current trends of developmental studies and to understand study methods through intensive reading the research papers of the developmental studies.
Specifically, you will (1) collect and report on research papers related to your own research, and (2) prepare a review that summarizes multiple research papers.
Note: This course is designed for graduate students majoring in developmental psychology.

学習の到達目標/Goal of study

現在の発達心理学研究における主要な研究テーマと研究手法について理解する。
/ At the end of the course, you should be able to describe main research interests and study methods in current developmental psychology.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

毎回、報告担当者がレジュメを作成し、論文を紹介および考察する。
/In every class, the reporter creates a resume and introduces the paper.
The contents and schedule are as shown below:

第1回 オリエンテーション(ガイダンスのみ)
第2ー3回 発表準備
第4−15回 発表:自身の研究に関連する研究論文を収集し報告する。

注)受講者数により進度が変更になることがあります。

成績評価方法/Evaluation method

出席状況やレポートを総合的に評価する。
/ Submitted reports, attendance and so on are evaluated.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    報告者は討論のための準備を行い、討議の結果を研究計画や論文に反映させる。
    / The students are expected to prepare for discussion and to reflect the results of discussions in their research plans and research papers.

    その他/In addition

    授業の運営については初回に説明する。/The course management will be explained in the first lecture.

    ・Google Classroomのクラスコード:k3hl7xd
    ・第一回授業の開始時期:10月3日(木)3限
    ・授業の実施方法:対面授業
    ・関連資料の入手方法:授業用の資料はClassroomで共有

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有