前期 木曜日 5講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 神谷 哲司, 長谷川 真里. 履修年度: 2024.
発達心理学研究の方法と分析3
Methods and Analyses of Developmental Psychology Research Ⅲ
この授業では、大学院生各自の研究について、それぞれの構想と内容(目的・方法・結果等)を発表し、参加者全員で検討することを通して、研究の進め方、研究結果の記述、提示の方法について学ぶことを目的とする。
This course deals with the basic psychological research skills through discussion about participants' research design and report.
1.研究計画の立案方法について学ぶ。
2.発達心理学研究におけるデータ分析の手法について学ぶ。
3.研究の結果と研究目的、考察との関連性の記述方法について学ぶ。
The goals of this course are to learn
1. the way to make a research design
2. methods of data analysis on developmental psychological research.
3. how to describe connected thesis throgh purpose, results, and discussion.
第1回~第15回 学生各自が自身の研究構想ないし,途中経過について報告し,自由討議を行う。さらに,討議の結果,構想ないし研究計画にどのような変更が加えられたかについて報告する。研究で得られたデータおよびその分析についても報告対象とし,これらについて議論を行う。
Each participants report on their own research concept or progress and discusses it. Then they report what changes have been made to their research plans as a result of the disscussion. In addition, they report on their data and the results of their analysis.
研究発表および授業への参加・貢献,発表の準備状況や内容などを総合的に検討して評価する。
Grading will be based on your presentation, its preparation, and a fraction of in-class contribution Grading will be based on your presentation, its preparation, and a fraction of in-class contribution comprehensively.
・研究構想の立案
・データ分析
・討議の準備(報告者によるレジュメ作成,受講者による質問準備等)を行う。
・討議の結果を研究構想・計画,論文等に反映させる。
The participants are expected to 1) make their own research plan; 2) analyze their data; 3) prepare for discussion; 4) reflect the results of discussion in their research ideas, plans, and research pepars.
Google Classroomは,教育心理学分野 合同木ゼミ 2024(クラスコード:zkgke25)を使用する。