前期 木曜日 5講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 誠子, 工藤 与志文. 履修年度: 2024.
教育心理学研究の構想と展開1
Research concept and its development of educational psychology 1
この授業は,大学院生各自の研究について,それぞれの構想ないしデータ収集中の研究の途中経過を報告し,参加者全員で検討することを通して,研究の構想とその具体化,研究結果の記述などについて相互に学習する機会を提供することを目的とする。
The aim of this course is to help students acquire necessary skills and knowledge that needed to conduct psychological research in education.
1.研究計画の立案方法について学ぶ。
2.教育心理学研究におけるデータ分析の手法について学ぶ。
3.研究の結果と研究目的、考察との関連性の記述方法について学ぶ。
The goals of this course are to learn
1. the way to make a research design
2. methods of data analysis on educational psychological research.
3. how to describe connected thesis through purpose, results, and discussion.
第1回 ~ 第15回 学生各自が自身の研究構想ないし途中経過について報告し,自由討議を行う。さらに,討議の結果,構想ないし研究計画にどのような変更が加えられたかについて報告する。研究で得られたデータおよびその分析についても報告対象とし,これらについて議論を行う。
Each student reports on their own research concept or progress and discusses it. Students need to report what changes have been made to their research plans as a result of the discussion. In addition, students are required to report on their data and the results of their analysis.
Classroomでは,「教育心理学研究演習Ⅰ」ではなく,「教育心理学分野 合同木ゼミ 」のクラスから入室すること。
発表および授業への参加・貢献(80%),期末レポート(20%)により評価する。
Grading will be based on your presentation and a fraction of in-class contribution(80%) and term paper(20%).
・研究構想(途中経過も含む)を立案する。
・データおよびその分析を遂行する。
・討議の準備(報告者によるレジュメ作成,受講者による質問準備等)を行う。
・討議の結果を研究構想・計画,論文等に反映させる。
The students are expected to 1) make their own research plan; 2) analyze their data; 3) prepare for discussion; 4) reflect the results of discussions in their research ideas, plans, and research papers.
この授業は教育心理学を研究テーマとした学生を対象としているが,他の心理学分野を研究テーマとする学生の参加も妨げない。
This course is for students whose research interests in Educational Psychology. Other psychology students are also welcomed.
(Googleクラスルーム対応)
クラスコード kafuyir