シラバスの表示

多文化教育論研究演習Ⅰ

前期 月曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 渡部 由紀. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

文献レビューの基礎
Introduction to the literature review process

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

多文化教育論研究演習I・IIは、グローバル共生教育論・多文化教育論コースを専攻する前期課程学生の課題研究論文・修士学士請求論文、後期課程学生の特定研究論文・博士学位請求論文作成のための研究指導を主たる目的としたゼミである。演習Iでは、多文化・国際教育研究の領域において、受講生が各自研究テーマを設定し、研究論文を批判的かつ建設的に批判する。

Research Seminar in Multicultural Education I & II are mainly offered to master and doctoral students majoring in the Multicultural Education Course of the Global Education Program. In those seminars, students are expected to develop general research skills to embark on their Master's and Doctoral thesis. Research Seminar I aims to provide students with the know-how and skills to identify their research theme, critically and constructively review research literature, and complete a systematic literature review.

学習の到達目標/Goal of study

1)多文化・国際教育研究領域の研究論文を批判的かつ建設的に評価分析ができる。
2)文献レビューマトリックスを作成する。文献レビューマトリックスの作成を通して、課題研究論文・修士請求論文、または特定研究論文・博士学位請求論文の研究テーマと一致した文献を整理し、既存の文献を分類し、学生自身の分析に基づいた所見を明らかにする。

1) Critically and constructively read and analyze research literature in the field of multicultural/international education.
2) Create a literature review matrix in which students organize the literature, which corresponds to their Master or Doctoral thesis study, aiming to identify and synthesize the patterns of the extant literature and formulate their own observations.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 授業概要の説明
第2回~13回 受講学生による報告と討議
第14~15回 文献レビューの発表

Week 1 Orientation
Week 2-13 Presentations and Discussions
Week 14-15 Final Presentations on literature review

【Googleクラスルーム情報及び授業運営の詳細】
①クラスコード
・mzzsmlh

②第一回授業の開始時期
・4月8日(月)3限:13:00~

③授業の実施方法
・対面授業

④関連資料の入手方法
・授業の資料は、Google Classroomで共有

成績評価方法/Evaluation method

30% 授業への参加・貢献    
30% 指定論文レビューの発表 (2回)          
20% 文献レビューマトリックス(研究論文15本以上)
20% 文献レビュー発表

30% Class participation  
30% Two presentations on an assigned article       
20% A literature review matrix (more than 15 articles)
20% A final presentation on literature review

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    到達目標や授業内容に応じた準備学習が求められる。

    Students are required to prepare for the class according to the goal and contents of each class.

    その他/In addition

    Google Class Code: mzzsmlh

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有