シラバスの表示

比較教育学研究演習

後期 金曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 井本 佳宏. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

比較・国際教育学の理論、方法、実践/Theory, Method, and Practice of Comparative and International Education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

本授業では、比較・国際教育学のテキストの講読を通じて、比較・国際教育学の理論、方法及び実践への理解を深めるとともに、比較教育学的思考のセンスを身につけることを目指す。/
This course aims to develop students' understanding of comparative and international education theory, method, and practice through reading a textbook on the subject and to foster a sense of comparative educational thinking.
Notice: This course will be taught in Japanese, but our textbook will be English.

学習の到達目標/Goal of study

1.比較教育学の学問的性質を理解する。
2.教育に関わる具体的課題を比較の視点から考察する力を身につける。
3.授業への参加を通じて英文読解力、討議能力および論証力を獲得する。/
The objectives of this course are as follows:
- To foster an academic understanding of comparative and international education.
- To develop the ability to analyse educational issues from a comparative perspective.
- To improve English reading comprehension, discussion, and argumentation skills.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 オリエンテーション/Orientation
第2回 予備的講義:比較教育学/Preliminary Lecture: Comparative Education
第3回 予備的講義:国際教育学/Preliminary Lecture: International Education
第4回 Introduction
第5回 Making Comparisons
第6回 How Comparative Education Has Developed
第7回 Policy Transfer
第8回 第2回から第7回までのまとめと討議/Review and reflection from the 2nd to the 7th lesson
第9回 International Education: Meanings, Practice, and Research
第10回 Education and National Development: An Introduction to Key Ideas and Questions
第11回 Comparative Education: Method
第12回 Researching Education and Development: Perspectives, Practicalities, and Ethics
第13回 Outcomes of Comparative Education: Selected Themes
第14回 Conclusions
第15回 全体のまとめと補足/Review, reflection, and course evaluation

成績評価方法/Evaluation method

1.授業内での報告および議論への貢献(50%)
2.期末レポート(50%)/
Your final grade for the class will be determined by your presentation and attitude in class (50%) and your final paper (50%).

教科書および参考書/Textbook and references

  • Comparative and International Education, 2nd edition, An Introduction to Theory, Method, and Practice, Phillips, D. and Schweisfurth, M., Bloomsbury Publishing (2014) 資料種別:教科書

授業時間外学習/Preparation and Review

・検討対象の章については各回の授業までに必ず読み、要点をメモにまとめておくこと。
・各回の報告担当者は事前にプレゼンの準備をすること。/
The students must read the chapter before class and take notes. The presenters must prepare for their presentation.

その他/In addition

・授業に関する諸連絡、資料の配付、課題等の提示や提出にはGoogle Classroomを利用する。クラスコードはofsjvcnです。第1回授業よりも前に各自で生徒登録しておくこと。
・授業は基本的に対面で行う。
・オフィスアワー 火曜日 13:00~15:00/
-We will use Google Classroom to manage the course. The class code is “ofsjvcn”. Please register yourself before the first lesson.
- Lessons will be conducted in person.
-Office Hours: 13:00-15:00, Every Tuesday

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有