後期 火曜日 1講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 澤田 哲生, 李 仁子, 八鍬 友広. 履修年度: 2024.
人間形成学の研究方法Ⅱ
Research Methods in Human Development II
人間形成の本質およびその動態的な展開過程についての洞察力を育成することを目的として、哲学、歴史学、文化人類学などの方法により、個別の研究課題に即した人間形成研究に関する合同の演習をおこなう。
The purpose of this course is to develop insight into the nature of human development and its dynamic development process, and to conduct joint seminars on human development research based on individual research topics using methods such as philosophy, history, and cultural anthropology.
教育および人間形成を総合的に理解することができる。
Gain a comprehensive understanding of education and human development.
オンラインのGooglemeetのクラスコード: chxep5m
第1回 「ガイダンス」
第2回~4回 :教育哲学の研究方法~個別の課題に即して~(1)(担当:李)
第5回~7回 :教育思想史の研究方法~個別の課題に即して~(1)(担当:澤田)
第8回~10回 :日本教育史の研究方法~個別の課題に即して~(1)(担当:八鍬)
第11回~14回 :教育人類学の研究方法~個別の課題に即して~(1)(担当:李)
第15回 :全体討議、まとめ
Online Googlemeet class code: chxep5m
Session 1 : Guidance
Sessions 2-4 : Research Methods in Philosophy of Education: Focusing on Individual Issues (1) (In charge: Lee)
Sessions 5-7 : Research Methods in the History of Educational Thought - Focusing on Individual Issues (1) (In charge: Sawada)
Sessions 8-10 : Research Methods in the History of Japanese Education - Focusing on Individual Issues - (1) (In charge: Yakuwa)
Sessions 11-14: Research Methods in the Anthropology of Education: Focusing on Individual Issues (1) (In charge: Lee)
Session 15: General discussion
討論への参加(50%)およびレポートの内容(50%)によって評価する。
Evaluation will be based on participation in the discussion (50%) and the content of the report (50%).
予習として、演習で紹介した著者や著作について次回までに調べておくこと。復習として、演習で配布したレジュメ、紹介した著書 や論文に目を通しおくこと。
/It is necessary for students to research the authors and their texts before the class, and to review after the class the books or the articles presented in each session.