シラバスの表示

教育情報学応用論特論Ⅰ

前期 月曜日 1講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 倉元 直樹. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

教育評価のためのデータ解析法 / Advanced Lecture on Application Theories of Educational Informatics I

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

データを収集し,計量的方法を用いて分析するテクニックは,テーマによらず実証的研究の方法論的基礎である。言うまでもなく,教育現場において児童・生徒の学習成果の評価を行う際にも必須である。一方,教育評価に関わる技術を理論的に整然と学ぶ機会は多くはない。受講者の中には具体的なデータ解析手法や教育評価論の既習者もいるだろうが,単なるハウツウや抽象的観念の集積では教育現場において適切な応用はできない。さらに,データ解析法を全く経験せずに進学してきた者にとっては,e-ラーニング,対面授業を問わず,本講義は将来の教育実践の大切な基礎となる方法論を学ぶ機会である。
/
The technique of collecting data and analyzing it using quantitative methods is the methodological basis of empirical research regardless of theme. Needless to say, it is also indispensable when evaluating the learning outcomes of children and students in the field of education. On the other hand, there are not many opportunities to learn techniques related to educational evaluation in a theoretically orderly manner. Some of the participants may have already learned specific data analysis methods and educational evaluation theory, but mere how-tos and accumulation of abstract ideas cannot be applied appropriately in the field of education. Furthermore, for those who have not experienced data analysis methods at all, this lecture is an opportunity to learn the methodology that will be an important basis for future educational practice, regardless of whether it is e-learning or face-to-face lessons.

学習の到達目標/Goal of study

教育評価の基礎となる統計的方法の基礎的な概念を身につける。
/
Acquire the basic concept of statistical methods that are the basis of educational evaluation.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

授業概要
授業 1 教育評価と教育測定:目的と位置づけ
授業 2 ヒストグラム・累積度数折線による教育評価の図的表現
授業 3 教育評価の数値的表現1:数値による分布の要約(モーメント系)
授業 4 教育評価の数値的表現2:数値による分布の要約(分位数系)
授業 5 複数の教育評価結果の関係性
授業 6 教育評価の構造と予測
授業 9 初等統計学の数学的基礎1:確率
授業10 初等統計学の数学的基礎2:二項分布・正規分布
授業11 評価結果の一般化1:統計的仮説検定
授業12 評価結果の一般化2:期待値
授業13 評価結果の一般化3:標本平均の分布
授業14 教育評価のための統計手法各論1:2群の母集団平均値の差に関する検定
授業15 教育評価のための統計手法各論2:さまざまな検定
期末考査
/
Class Outline
Class 1. Educational Evaluation and Educational Measurement: Positioning as Purpose
Class 2. Graphical expression of educational evaluation
Class 3. Numerical Expression of Educational Evaluation 1
Class 4. Numerical Expression of Educational Evaluation 2
Class 5. Relationship between multiple educational evaluation results
Class 6. Structure and Forecast
Class 9. Mathematical Foundations of Elementary Statistics 1
Class10. Mathematical Foundations of Elementary Statistics 2
Class11. Statistical Hypothesis Test
Class12. Expected value
Class13. Distribution of Sample Mean
Class14. Statistical Method for Educational Evaluation 1
Class15. Statistical Method for Educational Evaluation 2
Final Examination

成績評価方法/Evaluation method

出席点(40%程度),課題提出状況(課題成績)(30%程度),期末テスト(30%程度)
/
Attendance (40%), Assignment grades (30%), Final exam (30%)

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    7回のレポートを課す予定。

    その他/In addition

    初回の授業でオフィスアワーを含む授業運営方針について説明する。

    (Googleクラスルーム対応)
    ①クラスコード
    ②その他
    ・Google Classroomによるオンデマンド方式も併用予定
    ・7回出題するレポートは〆切厳守

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有