シラバスの表示

教育アセスメント特論Ⅲ

前期 金曜日 4講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 熊谷 龍一, 有本 昌弘, 久保 沙織, 佐藤 智子, 松林 優一郎. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

教育評価・測定論研究の実際(1)
Research of Educational Assessment and Measurement I

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

教育評価論や教育測定論に関する論文や実践を共同で検討するとともに,各自の関心に基づいた研究を遂行し,進捗状況に応じた指導を受けることを目的とする。

The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and knowledge needed for research activity. Students collaboratively discuss about academic articles and practical studies in the field of educational assessment and measurement and tackle some research topics based on individual interests. Staffs in charge support you and give you professional advice and guidance depending on the state of the progress.

学習の到達目標/Goal of study

1.各自の関心を教育的・社会的意義のある研究テーマとして構築できる。
2.各自の研究テーマに関する先行研究を的確に把握し、批判できる。
3.各自の研究テーマに沿った研究を遂行できる。

After taking this course, you will be able to:
1. construct meaningful research project proposals based on your interests,
2. exhaustively survey related work on your target research topic, and understand or criticize them,
3. perform high-quality research on the selected topic.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1.各自の関心の発表と研究テーマ化に向けた指導(3回)
2.各自の研究テーマに関する先行研究のレビューと共同討議(10回)
3.各自の研究テーマに沿った研究計画の作成・指導(2回)

1. Presentation of each student's interest and guidance for developing a research theme (3 sessions)
2. Review of previous research and joint discussion on your research theme (10 sessions)
3. Preparation of a research plan and guidance on the research theme (2 sessions)

成績評価方法/Evaluation method

発表・レビュー(70%),討議への参加(30%)
Presentation and review (70%), participation in discussion (30%)

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    先行研究の探索・整理,レビューの執筆,発表資料の作成
    Searching and organizing previous research, writing reviews, and preparing presentation materials

    その他/In addition

    (Googleクラスルーム対応)
    クラスコード:yjtwrkf

    コロナ対応により,教室変更等,重要な連絡をすることがあるので,Googleクラスルームによる連絡の確認を随時行うこと。

    教育情報アセスメントコースの教育評価測定論領域に所属する院生は,すでに受講済みの学生であっても,各自の研究を相対化し知見を広げる機会となるので,原則参加すること。

    We may make important announcements such as classroom changes, so be sure to check the Google Classroom as needed.

    In principle, graduate students belonging to the Educational Evaluation and Measurement Theory area of the Educational Information and Assessment Course should participate in this course, even if they have already taken the course because it will provide them with an opportunity to relativize their research and expand their knowledge.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有