シラバスの表示

多文化教育論特論

後期 月曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 髙松 美能. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

多文化共生と人権教育 Multicultural Education and Human Rights Education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

本コースは、多文化共生と人権をテーマに学ぶ中で、グローバルシティズンシップに必要な知識、技能、態度、行動力とは何かをクラス内で議論し、社会に参加し、積極的に意見を述べる市民となっていく素養を身に着けることを目的としている。そのため、クラス内に「多文化理解」と「人権」を柱に据えた文化を築き、参加者一人ひとりがクラスに積極的に参加・貢献することが期待されている。
本コースの中ではビデオ教材などを取り入れ、グローバル社会の中で、身近な多文化共生に関する課題や人権問題を他人事ではなく、自分と関わりのある問題と捉え、いかに課題を解決していくのかを具体的に考え、提案してもらう。コースを通じて学んだ知識を基に、最後のプレゼンテーションを通じて、グローバル社会の中で起こっているさまざまな課題・問題に対する解決策を提案する。

The purpose of this course, while learning about multicultural community and human rights as a theme, is to discuss what knowledge, skills, attitudes and ability to take action are necessary for global citizenship. Further, this course aims to cultivate the ability to participate in society, and become citizens who can enthusiastically express their own opinions. Thus, in order to build a culture founded on multicultural understanding and human rights as its central pillar, each participant is expected to enthusiastically take part and contribute in class.
This course integrates a range of learning resources such as videos, and discussions, and while grasping multicultural understanding and human rights issues of immediate concern within global society not as other people’s problems but are rather as issues connected to one’s own life, we will concretely think about and make suggestions concerning how to solve the issues. Based on the knowledge gained through this course, participating students will heighten their knowledge of various issues and problems occurring in global society and cultivate the power to take action and change the surrounding society, the training of which will be reinforced through a final presentation.

学習の到達目標/Goal of study

1.多文化共生・人権の知識の深化 Deepened knowledge of multicultural community and human rights
2.多文化共生・人権課題に対して自分なりの意見を持つこと、当事者意識を持つこと Having personal opinions in regards to multicultural community and human rights issues and having awareness that these issues involve and affect you.
3.多文化共生・人権課題に対して行動を起こすこと Taking action for multicultural community and human rights issues

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1回目の授業:イントロダクション「多文化共生と人権教育とは何か」

First class: Introduction ‘What is multicultural education and human rights education?

2-6回目の授業
総論「多文化共生、人権の歴史、世界人権宣言」など
各論:個別具体的な人権問題「部落問題、アイヌ民族の問題、戦争と平和、東日本大震災、ジェンダーLGBT」など

2nd to 6th classes:
General Outline:Multicultural Community, the History of Human Rights, the World Declaration of Human Rights, etc.
Specific Themes: Individual Concrete Human Rights Problems ‘the Buraku issue, issues related to the Ainu ethnic minority, War and Peace, the Great East Japan Earthquake, ender/LGBTQ’


7-10回目の授業:
総論「多文化共生を身近な視点で捉え課題を洗い出す」
各論:外国人留学生、外国人住民、技能実習生問題、国際共修を通した多文化共生

7th to 10 classes:
General Outline: Reviewing Multicultural Society/Community at more personal level and identifying “issues”
Specific Themes: International students, International residents, Special trainees, Development of multicultural society/community through intercultural collaborative learning.


11-14回目の授業:グループでの発表準備&発表「授業で学んだ内容に対して、グループ、または個人で身近に感じた(重要だと思う)問題を取り上げ、自分たちにできる解決策を考え、アクション・プランを立てて実行可能性を評価し、発表すること」

11th to 14th classes: Group Presentation Preparation & Presentations ‘Choose one of the issues discussed in class which as a group or as an individual you felt close to(thought important),think about strategies to solve these issues
yourself, and present on the results of your effort to develop an action plan and discuss the possibility of implementation.

15回目の授業:レポートの提出

15th class: Submission of Report

成績評価方法/Evaluation method

ディスカッション30%、発表40%、レポート30%、Discussion30%, Presentation 30%, Report30%

教科書および参考書/Textbook and references

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

    その他/In addition

    初回の授業はクラスルーム内のMeetで行います。

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有