シラバスの表示

比較教育学特論

前期 金曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 井本 佳宏. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

現代ドイツにおける教育の論点/Current Issues in Education in Germany

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

ドイツの教育制度は日本の教育制度と比較して、分岐型の中等学校制度や充実した職業教育制度など、対照的な特徴を示している。本授業では、ドイツの教育雑誌PädagogikのStand PunktおよびKontroversの両コーナー掲載の諸論稿をもとに、現代ドイツにおいて教育上の論点となっている事項について日独比較の視点から考察を加えることで、日本の教育を広い視野から考察する力の育成を目指す。/
This course addresses current issues in German education and develops students' comparative perspective skills.
Notice: This course will be taught in Japanese, but we will read texts in German.

学習の到達目標/Goal of study

1.現代ドイツにおける教育上の諸論点について把握する。
2.ドイツにおける教育事情を日独比較の視座から考察することを通じて、海外の教育情報を普遍的な教育理解のための資源として活用するスキルを身につける。
3.授業への参加を通じて独文読解力、討議能力および論証力を獲得する。/
The objectives of this course are as follows:
- To understand the various educational issues in contemporary Germany.
- To develop the ability to use foreign educational information as a resource to enhance our understanding of education globally.
- To acquire basic skills to read German texts and participate in discussions and demonstrations.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 オリエンテーション/Orientation
第2回 Sollen Schüler:innen und Lehrkräfte einander duzen?
第3回 Sollen sonderpädagogische Feststellungsverfahren abgeschafft werden?
第4回 Unangekündigte Tests im Unterricht
第5回 Handyverbot an Schulen?
第6回 Unterrichtspflicht statt Schulpflicht?
第7回 第2回から第6回までのまとめと討議/Review and reflection from the 2nd to the 6th lesson
第8回 Ist die Hauptschule verzichtbar?
第9回 Viertagewoche an Schulen?
第10回 Kopfnoten
第11回 Brauchen wir die Bundesschulcloud?
第12回 Schulfahrten nachhaltig planen
第13回 予備日
第14回 第8回から第13回までのまとめと討議/Review and reflection from the 8th to the 13th lesson
第15回 全体のまとめと補足/Review, reflection, and course evaluation

成績評価方法/Evaluation method

1.授業内での報告および議論への貢献(40%)
2.期末レポート(60%)/
Your final grade in the class will be determined by 40% for your presentation and attitude and 60% for your final paper.

教科書および参考書/Textbook and references

  • Pädagogik, Beltz

授業時間外学習/Preparation and Review

・検討対象の文献については授業までに必ず読んでおくこと。/
-The students are required to read the assigned papers.

その他/In addition

・授業に関する諸連絡、資料の配付、課題等の提示や提出にはGoogle Classroomを利用する。クラスコードはkgowm2cです。第1回授業よりも前に各自で生徒登録しておくこと。
・毎回、雑誌見開き2ページ程度のドイツ語の記事を読むため、受講前に初歩的な独文読解力を身につけておくことが望ましい。ただし、このことはドイツ語初学者の受講を排除するものではない。
・比較教育学特論Ⅰ及びⅡの単位の既修得者については履修登録を認めない。
・授業は基本的に対面で行う。
・オフィスアワー 火曜日 13:00~15:00/
-We will use Google Classroom to manage the course. The class code is “kgowm2c”. Please register yourself before the first lesson.
-In each lesson, we will read two pages of articles written in German, so it is advisable to acquire basic German reading skills before taking the course. However, this does not preclude beginners of German from attending the course.
- Students who have already earned the credits of Advanced Lecture of Comparative Education I or II will not be allowed to register for the course.
- Lessons will be conducted in person.
-Office Hours: 13:00-15:00, Every Tuesday

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有