前期 月曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 工藤 与志文. 履修年度: 2024.
日本における教育心理学研究の動向
Problems in Educational Psychology Research in Japan
本授業では,わが国における教育心理学研究の各部門の研究動向について,主に日本語で公刊された展望論文を用いながら検討する。
The aim of this course is to help students acquire current educational psychology research trends in Japan.
・教育心理学研究の研究動向について学ぶ。
・各自の研究テーマと研究動向との関連について学ぶ
The goals of this course are to learn
1. the current educational psychology research trends.
2. the relationship between the research trends and your research questions.
第1回:展望論文とは
第2回~第7回:教育心理学年報掲載の論文の報告・討議
第8回~第14回:「児童心理学の進歩」「心理学評論」掲載の論文の報告・討議
第15回:まとめ
(1) What is a "review paper"?
(2) ~ (8) Reports and discussions of papers published in “The annual report of educational psychology in Japan”.
(9) ~ (14) Reports and discussions of papers published in “Annual review of Japanese child psychology” “Japanese Psychological Review”.
(15) Review
発表および授業への参加・貢献(70%),期末レポート(30%)により評価する。
Grading will be based on your presentations and a fraction of in-class participation(70%) and term paper(30%).
・発表予定の展望論文を読む。
・簡潔に発表できるよう,レジュメ作成と発表準備を行う。
The students are expected to 1) Read the paper that they are responsible for presenting 2) Prepare for their presentation.
連絡先:yoshifumi.kudo.d6@tohoku.ac.jp
(Googleクラスルーム対応)
クラスコード ykw2bpn