通年集中 その他 連講 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 李 仁子. 履修年度: 2024.
生涯教育科学研究の方法と分析Ⅱ
Methods and Analysis of Lifelong Learning Science Research Ⅱ
2年次生を対象に、博士論文の研究課題にそった発表と討論を通して、博士論文の全体構成を検討し、さらに博士論文の完成に向けて必要な問題点を抽出する。
This seminar aims at supporting D2 students for improving their dissertation writing through presentation and discussion on their dissertation design.
1.研究計画の立案方法について学ぶ。
2.博士論文執筆に必要なデータ分析の手法について学ぶ。
3.研究の結果と研究目的、考察との関連性の記述方法について学ぶ。
1. the way to make a research design
2. methods of data analysis on a doctoral thesis.
3. how to describe connected thesis through purpose, results, and discussion.
学生各自が自身の研究構想ないし,途中経過について報告し,自由討議を行う。さらに,討議の結果,構想ないし研究計画にどのような変更が加えられたかについて報告する。研究で得られたデータおよびその分析についても報告対象とし,これらについて議論を行う。
Each participants report on their own research concept or progress and discusses it. Then they report what changes have been made to their research plans as a result of the disscussion. In addition, they report on their data and the results of their analysis.
発表および授業への参加・貢献により評価する。
Grading will be based on your presentation and a fraction of in-class contribution.
・研究構想の立案
・データ分析
・討議の準備(報告者によるレジュメ作成,受講者による質問準備等)を行う。
・討議の結果を研究構想・計画,論文等に反映させる。
The participants are expected to 1) make their own research plan; 2) analyze their data; 3) prepare for discussion; 6) reflect the results of discussion in their research ideas, plans, and research pepars.