シラバスの表示

社会科教育論Ⅰ

通年 水曜日 3講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 4. 担当教員/Instructor: 新福 悦郎. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU902J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

授業題目/Class subject

社会科教育論Ⅰ
Social Studies Education Ⅰ

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 本講義では、社会科教育の理論と実践についての理解を深めることを目的とする。
 本講義では、社会科教育の目標・内容・方法について、その基本的な問題を検討する。注目されてきた実践に学ぶことで、特に社会科教育の実践的方法を理解する。
 
 The purpose of this course is to deepen students' understanding of the theory and practice of social studies education.
In this lecture, we will examine the basic problems of the goals, contents, and methods of social studies education. By learning from the practices that have been attracting attention, we will understand the practical methods of social studies education in particular.
 

学習の到達目標/Goal of study

①中学校社会科教師として必要な実践的指導力の基礎を習得する。
 具体的には次のような、実践的指導力を習得する。
  ・模擬授業を契機に、具体的な学習指導案を書けるようになる。
  ・模擬授業において、教育内容および教材、教育方法の観点から総合的に授業成立できるようになる。
  ・子どもたちの視点から授業を分析する力を学ぶ。
② 教育実習に臨む準備を整える。
①Students acquire the basics of practical leadership required as a junior high school social studies teacher.
Specifically, students acquire the following practical leadership skills.
・ Students will be able to write a concrete learning guidance plan.
・ In the mock lesson, the lesson can be comprehensively established from the viewpoint of educational content, teaching materials, and educational method.
・ Students learn the ability to analyze lessons from the perspective of children.
② Students prepare for practical training.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

授業計画
第1回:オリエンテーション、学びの履歴  
第2回:社会科誕生の経緯 (加藤章『戦後歴史教育史論』、梅野正信『社会科歴史教科書成立史』をもとに)        
第3回:社会科の変遷Ⅰ (初期社会科プランとカリキュラム)
第4回:社会科の変遷Ⅱ (やまびこ学校、勝田・梅根論争)         
第5回:社会科の変遷Ⅲ (学習指導要領の変遷)
第6回:社会科における人権と法Ⅰ
第7回:社会科における人権と法Ⅱ         
第8回:社会科実践史Ⅰ (安井俊夫の楽しくわかる社会科授業)
第9回:社会科実践史Ⅱ (杉浦正和・和井田清司のディベート)         
第10回:社会科の目標と学力(社会科で育てる学力とは何か。平成29年版学習指導要領)      
第11回:社会科の授業方法Ⅰ(問題解決、理解、説明,議論、意思決定、社会参加)
第12回:社会科の授業方法Ⅱ(アクティブラーニングと討論の技法)      
第13回:社会科の授業方法Ⅲ(佐藤学「学びの共同体」と社会科)
第14回:社会科の内容と社会科の課題Ⅰ(いじめ問題の授業)  
第15回:社会科の内容と社会科の課題Ⅱ(ハンセン病問題の授業)
第16回:社会科の内容と社会科の課題Ⅲ(防災教育と安全確保義務)
第17回:社会科の内容と社会科の課題Ⅲ(戦後補償問題の授業)  
第18回:社会科における教材づくりⅠ
第19回:社会科における教材づくりⅡ  
第20回:社会科と討論授業
第21回:地域教材づくりと授業(地域の歴史教材開発の授業)     
第22回:社会科教育とICT
第23回:学習指導案の作成        
第24回:模擬授業と省察Ⅰ
第25回:模擬授業と省察Ⅱ        
第26回:模擬授業と省察Ⅲ
第27回:模擬授業と省察Ⅲ        
第28回:模擬授業と省察Ⅳ
第29回:模擬授業と省察Ⅴ        
第30回:本授業におけるまとめ
定期試験
The 1st: Orientation
The 2nd: Background of the birth of social studies
The 3rd: Transition of social studies I (initial social studies plan and curriculum)
The 4th: Transition of social studies II (Yamabiko school, Katsuta-Umene controversy)
The 5th: Transition of social studies III (change of course of study)
The 6th: Human rights and law in social studies I
The 7th: Human rights and law in social studies II.
The 8th: Social studies practice history I
The 9th: Social Studies Practical History II
The 10th: Goals and academic ability of social studies
The 11th: Social studies lesson method I
The 12th: Social studies lesson method II
The 13th: Social studies lesson method III
The 14th: Contents of social studies and issues of social studies I (bullying problem class)
The 15th: Contents of social studies and subject of social studies II (Leprosy problem class)
The 16th: Contents of social studies and issues of social studies III (disaster prevention education and safety assurance obligation)
The 17th: Contents of social studies and issues of social studies Ⅳ (class of postwar compensation problems)
The 18th: Making teaching materials in social studies I
The 19th: Making teaching materials in social studies II
The 20th: Social studies and discussion class
The 21st: Making and classing local teaching materials
The 22nd: Social Studies Education and ICT
The 23rd: Creation of learning guidance plan
The 24th: Mock lesson and reflection I
The 25th: Mock lesson and reflection II
The 26th: Mock lesson and reflection III
The 27th: Mock lesson and reflection III
The 28th: Mock lesson and reflection IV
The 29th: Mock lesson and reflection V
The 30th: Summary in this class
Routine test

成績評価方法/Evaluation method

 前期・後期テスト 25点
 模擬授業および学習指導案 30点
 リアクションペーパーや課題レポート45点

Early / late test 25 points
30 points of mock lessons and learning guidance plans
45 points of reaction papers and assignment reports

教科書および参考書/Textbook and references

  • 公民科教育と学校教育, 梅野正信・新福悦郎・蜂須賀洋一, 三恵社 (2021年) ISBN/ISSN: 9784866933672 資料種別:教科書
  • 中学校学習指導要領(平成29年告示)解説社会編, 文部科学省, 東洋館出版社 (2018年) ISBN/ISSN: 9784491034713 資料種別:参考書

授業時間外学習/Preparation and Review

①模擬授業発表時の指導案作成と授業準備
②各授業ごとのリアクションペーパーや課題レポート

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

その他/In addition

質問がある場合は担当教員の次のメールに連絡すること。
etsuro.shimpuku.d3@tohoku.ac.jp
(Googleクラスルーム対応)
①クラスコード
 hxua5u3
②第1回授業の開始時期
 2024年4月10日3限
③授業の実施方法 
 対面授業
④関連資料の入手方法
 授業用の資料はClassroomで紹介
⑤対面授業への対応が困難な学生への対応策:個別に相談
 個別に相談( <mailto: etsuro.shimpuku.d3@tohoku.ac.jp>へ連絡のこと)

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有