後期 金曜日 5講時 総合研究棟202教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 野口 和人. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY320J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
〇
発達障害学研究法
Research methods of developmental disabilities
先行研究のレヴューや討論を通じて自らの問題意識を明確化し,発達障害のある子どもや成人に対する心理教育支援の在り方を追求するための研究姿勢を身に付ける。
Those who take this seminar will clarify their own research subjects through review of previous researches and discussion. Those who take this seminar will also acquire some basic skills to study psychological and educational support for individuals with developmental disabilities.
①自らの問題意識を明確化し,研究課題として位置づける。
②先行研究のレヴューの仕方を身に付ける。
③研究計画の立案,計画の遂行,解析方法,考察の仕方を身に付ける。
④習得した方法を卒業論文等の作成に応用する。
After taking this seminar, you should be able to:
① Describe your own research subject.
② Review the preceding researches.
③ Make your research plan and execute the plan, and also show analysis methods and the way of thinking.
④ Prepare your graduation thesis.
○Google Classroomクラスコード:[5hc3ko2]
○授業の実施方法:
・この授業は,授業担当者の指導学生を対象としています。
・対面方式で実施します(ハイフレックス方式で実施する場合もありうる)。
○関連資料の入手方法:必要な資料はクラスの共有ドライブを利用して配付します。
1~5.各自の問題意識に沿った文献報告あるいは文献レヴュー
6~10.発表と討論を通じての研究課題の焦点化
11~15.研究計画の立案,研究方法の検討
1~5.To review research papers in line with your interests and report your review at this seminar
6~10.To clarify your research themes through presentations and discussions
11~15.To make a research plan and clarify the research method
平常点(50%),討論への参加(25%),研究発表内容(25%)により,総合的に評価する。
Comprehensive evaluation will be made based on class performance (50%), participation in discussions (25%), and contents of research presentations (25%).
国内外の研究論文を検索・収集し,授業で紹介できるように準備を進める。
Search and collect domestic and foreign research papers and prepare to introduce them in class.
この授業は,授業担当教員の指導学生を対象とする。
This class is for students in the lab of the faculty in charge of the class.