シラバスの表示

人間形成史講義Ⅱ

後期 水曜日 2講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 八鍬 友広. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU213J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

人間形成と教育の歴史
History of human formation and education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 人間形成と教育の成り立ちについて、1)人間と認知的道具の関係、2)近代化と学校教育による人間形成の変容、3)教育と競争、4)教育改革と人間形成の関係、などの視点から講ずる。これにより、人間形成と教育の現状について、マクロな視点から考察するための基礎とすることを目的とする。

This course introduces the history of human formation and education from the view point of the relation between human and cognitive artifacts, changing of human formation by modern schooling, education and competition, and educational reform and human formation.

学習の到達目標/Goal of study

①人間と認知的道具の関係について理解する。
②人間形成と「近代学校」との関係について理解する。
③教育と競争の関係について理解する。
④人間形成と教育の現代的な課題について考察できる。

The goals of this course are to
(1) Understand the relation between human and cognitive artifacts
(2) Understand the relation between human formation and modern schooling
(3) Understand the relation between education and competition
(4) Be able to consider the today’s issues of human formation

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

・グーグルクラスルームのクラスコード:oqq5nol
・第1回授業の開始時期:2024年10月2日(水)2限:10:30~
・関連資料の入手方法:授業用の資料はクラスルームにアップロードするので、各自事前にダウンロードのこと。
・オンライン授業の場合、対応が困難な学生への対応策:個別に相談。メールで連絡のこと。

1 マクロな視点から人間形成を考えるということ
2 人間存在と教育
3 認知的人工物と教育
4 識字と人間
5 識字の歴史的展開
6 ノート・鉛筆・ガリ版の社会史
7 「教室」というテクノロジー
8 人間形成における近代
9 近代社会と規律訓練
10 近代学校と人間形成
11 競争と教育
12 一元的能力主義
13 ハイパーメリットクラシー
14 新自由主義と教育
15 「長い16世紀」から「長い21世紀」へ

1. Considering the human formation from a macroscopic perspective
2. Human and education
3. Cognitive artifacts and education
4. Literacy and human
5. History of literacy
6. Notebook, pencil, mimeograph
7. Class system in school
8. Human formation in the modern age
9. Discipline in the modern society
10. Modern schooling and human formation
11. Competition and education
12. Meritocracy in Japan
13. Hyper meritocracy
14. Neoliberalism and education
15. From the “long 16th century” to the “long 20th century”

成績評価方法/Evaluation method

 小レポート20%+最終レポート80%
Short report 20%
Finale report 80%

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

     授業内容をふまえた小レポート・最終レポートの作成にむけ、授業外学習の素材・方法等について、授業時間中に適宜指示する。

    Students need to prepare for short report and finale report

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有