シラバスの表示

教育政策科学演習Ⅳ

前期 金曜日 3講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 井本 佳宏. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-POL324J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

比較教育学の論文を読む/Reading Papers of Comparative Education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

本授業では、日本比較教育学会の学会誌『比較教育学研究』に掲載された諸論稿の講読を通じて、比較教育学とはどのような学問であるかについて、理解を深めてゆく。前半では特集論文を取りあげることで共通のテーマで書かれた複数の論文を読み比べる。また後半では、受講者の関心に即してピックアップした論文を検討する。/
The course aims to develop students' comparative education skills by reading "Comparative Education: Bulletin of the Japan Comparative Education Society" papers.
Notice: This course will be taught in Japanese.

学習の到達目標/Goal of study

1.比較教育学の学問的特質について理解する。
2.学術論文特有の記述スタイルに親しみ、読みこなす力を身につける。
3.教育を比較という視点から考察するセンスを身につける。/
The objectives of this course are:
- To comprehend the features of comparative education as a field of study,
- To become acquainted with the academic writing style and develop the ability to read it proficiently,
- To gain the ability to analyse education from a comparative perspective.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 オリエンテーション/Orientation
第2回 障害のある子どもの教育(1):スウェーデンにおける障害のある子どもの教育/Education for Children with Disabilities 1
第3回 障害のある子どもの教育(2):スコットランドにおける障害のある子どもの教育/ Education for Children with Disabilities 2
第4回 障害のある子どもの教育(3):ベトナムにおける障害のある子どもの教育/ Education for Children with Disabilities 3
第5回 障害のある子どもの教育(4):カンボジアにおける障害のある子どもの教育/ Education for Children with Disabilities 4
第6回 障害のある子どもの教育(5):スリランカにおける障害のある子どもの教育/ Education for Children with Disabilities 5
第7回 選定論文の報告と議論(1)/Presentation and discussion of the selected papers 1
第8回 選定論文の報告と議論(2)/Presentation and discussion of the selected papers 2
第9回 選定論文の報告と議論(3)/ Presentation and discussion of the selected papers 3
第10回 選定論文の報告と議論(4)/Presentation and discussion of the selected papers 4
第11回 選定論文の報告と議論(5)/Presentation and discussion of the selected papers 5
第12回 選定論文の報告と議論(6)/Presentation and discussion of the selected papers 6
第13回 選定論文の報告と議論(7)/Presentation and discussion of the selected papers 7
第14回 選定論文の報告と議論(8)/Presentation and discussion of the selected papers 8
第15回 全体のまとめと補足/Review, reflection, and course evaluation

成績評価方法/Evaluation method

1.授業内での報告および議論への貢献(50%)
2.期末レポート(50%)/
Your final grade will be determined by two factors: presentation and attitude in class (50%) and final paper (50%).

教科書および参考書/Textbook and references

  • 比較教育学研究, 日本比較教育学会編, 東信堂

授業時間外学習/Preparation and Review

・各回で扱う論文を授業までに読み、指示に従い講読メモを作成し、討議の準備を行っておくこと。
・各回の報告担当者は事前にプレゼンの資料を作成すること。/
Students are expected to read the papers assigned for each lesson before the class, take reading notes as instructed, and be ready for discussion. Additionally, the students responsible for making presentations in each lesson must prepare beforehand.

その他/In addition

・授業に関する諸連絡、資料の配付、課題等の提示や提出にはGoogle Classroomを利用する。クラスコードはddd4lfaです。第1回授業よりも前に各自で生徒登録しておくこと。
・井本担当の別の教育政策科学演習の単位の既修得者については履修登録を認めない。
・授業は基本的に対面で行う。
・オフィスアワー 火曜日 13:00~15:00/
-We will use Google Classroom to manage the course. The class code is ddd4lfa “”. Please register yourself before the first lesson.
- Students who have already earned credits from other Seminars on Educational Policy Science taught by Imoto will not be allowed to register for the course.
- Lessons will be conducted in person.
-Office Hours: 13:00-15:00, Every Tuesday

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有