シラバスの表示

教育制度論

前期 木曜日 3講時 川北キャンパスB202. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 井本 佳宏. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU205J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

現代公教育制度の意義・原理・構造とその展開/Introduction to Education System

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

社会的な営みとしての公教育は、さまざまな制度によって枠づけられ、支えられている。したがって、公教育の現状に対する認識および将来への展望を得るためには、教育制度に対する理解が必要不可欠である。そこで本授業では、現代公教育制度に関する基礎的知識の習得を目指して、その思想的・法的基盤、運営に関する理念と仕組みについて講義する。また、学校と地域の連携や学校の危機管理などの今日的課題への対応と教育制度改革の展開についても講義する。/
This course aims to provide students with a foundational understanding of modern public education principles.
Notice: This course will be taught in Japanese.

学習の到達目標/Goal of study

1.現代公教育制度を支えている思想的・法的基盤について理解する。
2.現代公教育制度の運営に関する理念と仕組みについて理解する。
3.今日の学校教育の展開を、学校と地域の連携や学校の危機管理などの具体的な課題に即して理解する。
4.教育をめぐる諸問題を制度の視点から主体的に考察する姿勢を身につける。/
The objectives of this course are as follows:
- To comprehend the ideological and legal underpinnings of the modern public education system,
- To comprehend the philosophy and structure of the modern public education system,
- To comprehend the present trends in school education concerning particular issues such as collaboration between schools and the local community, and risk management in schools,
- To cultivate a mindset considering various educational issues from a systemic perspective.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 オリエンテーション/Orientation
第2回 教育制度の構造と現代公教育制度の原理/The structure of the education system and the principles of the modern public education system
第3回 現代公教育制度の法的基盤/Legal foundation of the modern public education system
第4回 教育行政制度/Education administration system
第5回 学校教育制度の基本的構造と歴史的展開/The structure and historical development of the school education system
第6回 現代日本の学校教育制度/The school education system in contemporary Japan
第7回 就学前教育制度/Preschool education system
第8回 初等・中等教育制度/Primary and secondary education system
第9回 高等教育制度/Higher education system
第10回 特別支援教育制度/Special needs education system
第11回 教職員制度/Teachers and staff system
第12回 社会教育行政制度/Social education administration system
第13回 学校と地域の連携/cooperation between school and local society
第14回 学校の危機管理/Risk management in school
第15回 全体のまとめと補足/Review, reflection, and course evaluation

成績評価方法/Evaluation method

1.小テスト(30%):授業の進度に合わせて3回実施予定(各回10%×3回)。講義内容の理解度を評価する。
2.期末テスト(70%):提示された論点について、制度の視点から考察、論述できるかを評価する。/
Your final grade in the class will be determined by three quizzes on the lectures (30%) and a term-end examination (70%).

教科書および参考書/Textbook and references

  • 教育法規スタートアップ・ネクスト ver. 2.0―Crossmedia Edition, 高見茂・開沼太郎・宮村裕子編, 昭和堂 (2023) 資料種別:参考書
  • 2025年度版必携教職六法, 協同出版 (2024) 資料種別:参考書

授業時間外学習/Preparation and Review

授業で扱ったテーマに関連する書籍の読書等を通じて、主体的に教育制度についての認識・思考を深めていくこと。また、小テストに向けての復習も欠かさないこと。/
The students are expected to prepare for quizzes by reading and reviewing books related to each lecture.

その他/In addition

・授業に関する諸連絡、資料の配付、課題等の提示や提出にはGoogle Classroomを利用する。クラスコードはtcd65taです。第1回授業よりも前に各自で生徒登録しておくこと。
・授業は基本的に対面で行う。
・オフィスアワー 火曜日 13:00~15:00/
-We will use Google Classroom to manage the course. The class code is “tcd65ta”. Please register yourself before the first lesson.
- Lessons will be conducted in person.
-Office Hours: 13:00-15:00, Every Tuesday

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有