シラバスの表示

教育学への招待

前期 木曜日 1講時 川北キャンパスA401. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 克美, 石井山 竜平, 佐藤 誠子, 長谷川 真里, 劉 靖. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU201J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

東北大学教育学部での学び
Learning of Pedagogy at Tohoku University

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業科目では,東北大学教育学部で学ぶことになる広義の「教育学」の諸領域の紹介ならびにグループ学習を通して,東北大学教育学部において(広義の)教育学を学び,修めるために必要な基礎知識並びに基本的な視座,学びや研究に対する科学的な態度を涵養することを目的とする。

The purpose of this course is to cultivate the basic knowledge, fundamental perspectives, and scientific attitudes toward study and research necessary to learn and master pedagogy (in the broad sense) in the School of Education at Tohoku University through lectures and group study of the various fields of pedagogy to be studied in the School.

学習の到達目標/Goal of study

1. 東北大学教育学部において,教育学を学ぶための基本的な態度を涵養する。
2. 教育に関する多様な研究テーマのありようを掌握するとともに,学術的なアプローチの多様性を理解する。

By the end of the course, Participants should be able to do the following:
1) to cultivate basic scientific attitudes for studying pedagogy in the School of Education, Tohoku University.
2) to understand the diversity of research themes and academic approaches in education.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

 1 オリエンテーション 大学での学び,東北大学教育学部での学び
 2 グループ調査①:問いの立て方,グループで協議,研究倫理(レポートの作法)
 3 グループ調査②:グループごとのテーマ決定
 4 グループ調査③:テーマに関する調査計画
 5 教育学への招待(1)
 6 教育学への招待(2)
 7 教育心理学への招待(1)
 8 教育心理学への招待(2)
 9 教育情報アセスメントへの招待(1)
10 教育情報アセスメントへの招待(2)
11 教育学部の現代的な取り組み:UNESCO(60m)/AEL(30m)
12 グループ調査④:まとめ作業&発表資料作成(ポスターorパワポ作成)
13 グループ調査⑤:全体発表(1)
14 グループ調査⑥:全体発表(2)
15 グループ調査⑦:全体発表(3)

1 Orientation: Learning at the university, learning at the School of Education, Tohoku University
2 Group research (1): How to formulate questions, group discussion, research ethics (report writing)
3 Group research (2): Deciding on a theme for each group
4 Group research (3): Research plan on the theme
5 Invitation to Pedagogy (1)
6 Invitation to Pedagogy (2)
7 Invitation to Educational Psychology (1)
8 Invitation to Educational Psychology (2)
9 Invitation to Educational Information & Assessment(1)
10 Invitation to Educational Information & Assessment(2)
11 Contemporary Approaches in the Faculty of Education
12 Group research (4): Summary work & preparation of presentation materials
13 Group research (5): Presentation (1)
14 Group research (6): Presentation (2)
15 Group research (7): Presentation (3)

成績評価方法/Evaluation method

講義時間内に課されるレポート,および最終レポート(50%)
グループ発表への参加度,積極度,提出物,発表内容(50%)

Short Essays and Term-end essay (50%)
Presentation and research participations (50%)

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    1.「招待」シリーズで課される宿題
    2. グループ調査のテーマ策定に向けたワークシートの作成
    3. 各グループのテーマに即した文献講読

    1. Homework assignment at “Invitation” series.
    2. Filling out worksheets to explore the theme of group research
    3. Reading books and articles based on the theme of each group

    その他/In addition

    本授業はグループワークを必須とする。グループワークに関して合理的な配慮の必要な学生は事前に申し出ること。
    本授業では資料等の配布のためGoogleClassroomを用います。クラスコードは clv3kcj です。
    This class requires group work. Students who need reasonable consideration for group work should apply in advance to the following.
    In this class, we will be using Google Classroom (LMS) to distribute materials. The code for this class is clv3kcj.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有