シラバスの表示

リカレント教育論講義(生涯学習概論Ⅱ)

前期 木曜日 4講時 総合研究棟306教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 松本 大. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU232J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

成人教育・社会教育の現代的実践
The Modern Practice of Adult Education and Social Education

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

(1)学校やフォーマル教育とは異なる学習の意味は何か。そもそも人間の学習とは何かを成人教育や生涯学習の観点から考える。
(2)具体的な社会問題と関連づけて成人教育・生涯学習の意義を考察する。子育て、居場所、地域づくり、高齢者などと成人教育との関係性を取り上げる予定である。

(1)This course offers an opportunity to think about what learning means differently from school or formal education. Students learn about the meaning of human learning in terms of adult education and lifelong learning.
(2)Students explore the significance of adult education and lifelong learning in relation to social issues. This course will discuss the relationship of adult education to child-rearing, "Ibasho", community development, and older adults.

学習の到達目標/Goal of study

(1)成人教育、生涯学習、ノンフォーマル教育、インフォーマル学習に関する理念や意味を理解できる。
(2)成人教育や生涯学習における学習支援の理論を理解できる。
(3)社会問題との関わりから成人教育・生涯学習の可能性を考察できる。

(1)The purpose of this course is to help students better understand the concepts and significance of adult education, lifelong learning, non-formal education, and informal learning.
(2)Students learn about learning theory in adult education and lifelong learning.
(3)​The aim of this course is to help students explore the possibilities of adult education and lifelong learning in relation to social issues.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1.社会教育とは何か/What is social education in Japan
2.成人教育とは何か/The concepts of adult education and lifelong learning
3.成人教育と現代社会/Adult education and lifelong learning in today's world
4.ユネスコと成人教育/UNESCO and adult education
5.成人教育・生涯学習における学習理論(1):アンドラゴジー/Learning theory in adult education and lifelong learning(1): andragogy
6.成人教育・生涯学習における学習理論(2):変容的学習/Learning theory in adult education and lifelong learning(2): transformative learning
7..成人教育・生涯学習における学習理論(3):インフォーマル学習/Learning theory in adult education and lifelong learning(2): informal learning
8.子育て支援における成人教育実践/Adult education practices in child-rearing support
9.子どもを対象とした社会教育/子ども自身の社会教育/Social education for children / social education by children themselves
10.「居場所」と成人教育実践/"Ibasho" and adult education practices
11.地域学校協働活動と成人教育実践/Adult education practices through collaboration between schools and local communities
12.高齢者、高齢化と生涯学習/Older people, aging society and lifelong learning
13.地域づくりと成人教育実践/Community vitalization and adult education practices
14.ナラティブと成人教育/Narrative and the practice of adult education
15.まとめ/review

成績評価方法/Evaluation method

毎回の課題提出(40%)、期末レポート(60%)による評価を行う。
Students are evaluated on their submitted assignment(40%) and the final report(60%).

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    書籍や新聞を通して、授業内容に関する情報や話題を収集すること 。
    Students are required to collect information and topics related to the content of the class using newspapers and books.

    その他/In addition

    Google Classroomのクラスコード:5dq7uoh

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有