シラバスの表示

教育学概論

前期 火曜日 2講時 総合研究棟202教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 李 仁子. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU204J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

現代教育学の課題
Issues in Contemporary Pedagogy

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 教育の現象の多様化と、それに伴う教育諸科学の専門化が進行する中で、そうした状況をふまえつつ、教育理解の基礎となる事柄(教育の概念と歴史)や、今日の教育が抱える諸問題(生涯学習、地域社会、心のケア……)を、主として教育哲学、教育人類学の視座から多角的・重層的に検討する。これによって、現代教育学の担うべき課題の核心を明らかにしていく。
 With the diversification of educational phenomena and the accompanying specialization of educational sciences in progress, we will examine, in light of this situation, the foundations of educational understanding (the concept and history of education) and the various problems facing education today (lifelong learning, local communities, and mental health care: ......) from multiple perspectives, mainly from the perspective of educational philosophy and educational anthropology. We will examine these issues in a multifaceted and multilayered manner, mainly from the perspectives of educational philosophy and educational anthropology. This will help to clarify the core of the issues that modern pedagogy must address.

学習の到達目標/Goal of study

 教育という事象を多角的・重層的に理解するとともに、教育の現在と将来に対する洞察力をもつことができる。

 To be able to understand the phenomenon of education from multiple perspectives and layers, and to have insight into the present and future of education.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回:オリエンテーション
第2回:教育の基本的概念(1)~教育哲学的考察
第3回:教育の基本的概念(2)~教育人類学的考察
第4回:教育の歴史的展開(1)~教育哲学的考察
第5回:教育の歴史的展開(2)~教育人類学的考察
第6回:教育現実の諸問題(1)~「生涯学習」(講義)
第7回:教育現実の諸問題(2)~「生涯学習」(小レポート作成)
第8回:教育現実の諸問題(3)~「生涯学習」(討論)
第9回:教育現実の諸問題(4)~「地域社会」(講義)
第10回:教育現実の諸問題(5)~「地域社会」(小レポート作成)
第11回:教育現実の諸問題(6)~「地域社会」(討論)
第12回:教育現実の諸問題(7)~「心のケア」(講義)
第13回:教育現実の諸問題(8)~「心のケア」(小レポート作成)
第14回:教育現実の諸問題(9)~「心のケア」(討論)
第15回:総括~現代教育学の課題
最終レポート作成

Session 1: Orientation
Session 2: Basic Concepts of Education (1) - Philosophical Considerations in Education
Session 3: Basic Concepts of Education (2) - Educational Anthropological Considerations
Part 4: Historical Development of Education (1) - Philosophical Considerations in Education
Part 5: Historical Development of Education (2) - Anthropological Considerations in Education
6: Issues in Educational Reality (1) - "Lifelong Learning" (Lecture)
7: Issues in Educational Reality (2) - "Lifelong Learning" (writing a short report)
Session 8: Issues in Educational Reality (3) - "Lifelong Learning" (Discussion)
9: Issues in Educational Reality (4) - "Local Society" (Lecture)
10: Issues in Educational Reality (5) - "Local Society" (writing small report)
11: Issues in Educational Reality (6) - "Local Society" (Discussion)
Lecture 12: Issues in Educational Reality (7) - "Mental Care" (Lecture)
13: Issues in Educational Reality (8) - "Psychological Care" (writing a short report)
Session 14: Issues in Educational Reality (9) - "Mental Care" (Discussion)
Session 15: Summary: Issues in modern pedagogy
Final Report

成績評価方法/Evaluation method

 毎回の議論への意欲的な取り組み、毎回のコメントペーパーの提出、学期末のレポートの成果、等々から総合的に判断する。
 / Grading is based on the participation in each class and discussion, the submission of minute paper at the end of each session, and the term-end report.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    グループ討論及び課題のための授業時間外学修

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

    その他/In addition

    参考資料

    "李仁子・金谷美和・佐藤和久『はじまりとしてのフィールドワーク:自分がひらく、世界がかわる』昭和堂、2008

    澤田哲生『幼年期の現象学 ソルボンヌのメルロ=ポンティ』人文書院、2015年 

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有