シラバスの表示

福祉心理学

前期 火曜日 1講時 総合研究棟206教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 神谷 哲司, その他教員. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-PSY247J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

福祉心理学
Welfare Psychology

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 障害者,子ども家庭,高齢者等の福祉を中心に,社会福祉の理念や制度を踏まえ,それぞれの現場で生じている心理社会的な問題を理解し,適切な支援とはなにかについて考える。

The aim of this course is to understand the psychosocial problems that occur at each field based on the social welfare philosophy and system, focusing on the welfare of children and adults with disabilities, children and families, the elderly, and discuss what appropriate support is.

学習の到達目標/Goal of study

1)障害者,子ども家庭,高齢者といった主だった社会福祉の基本的な理念や制度を理解する
2)福祉現場で生じている問題とその背景を説明し,必要とされる心理的支援を活用できる

By the end of the course, Participants should be able to do the following:
1) Understand the basic philosophy and system of social welfare, such as children and adults with disabilities, children and family, and the elderly
2) Explain the problems that are occurring at the each welfare field and their background, and can utilize the necessary psychological support.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1)イントロダクション&子ども家庭福祉の理念と制度
2)子ども家庭福祉の諸機関
3)子ども家庭福祉に関する心理社会的課題と支援(1)
4)子ども家庭福祉に関する心理社会的課題と支援(2)
5)児童虐待とその支援
6)高齢者福祉に関する心理社会的課題と支援
7)認知症と介護に関する支援
8)障害児・者の福祉に関わる歴史と基本的理念
9)障害のある子どもの乳幼児期における心理社会的課題と支援(1)
10)障害のある子どもの乳幼児期における心理社会的課題と支援(2)
11)障害のある子どもの学齢期における心理社会的課題と支援(1)
12)障害のある子どもの学齢期における心理社会的課題と支援(2)
13)障害のある青年・成人における心理社会的課題と支援(1)
14)障害のある青年・成人における心理社会的課題と支援(2)
15)試験とまとめ

(講義の内容や順番は変更の可能性あり)

1) Introduction & Philosophy and system of Children and Family Welfare
2) Support centers and institutions for Children and Family Welfare
3) Psychosocial issues in and supports for children and family welfare (1)
4) Psychosocial issues in and supports for children and family welfare (2)
5) Child maltreatent and its support
6) Psychosocial issues in and supports for elderly welfare
7) Dementia and support for nursing care
8)History and basic principles related to the welfare of children and persons with disabilities
9) Psychosocial issues in and supports for children with disabilities during infancy (1)
10) Psychosocial issues in and supports for children with disabilities during infancy (2)
11) Psychosocial issues in and supports for children with disabilities during school age (1)
12) Psychosocial issues in and supports for children with disabilities during school age (2)
13) Psychosocial issues in and supports for adolescents and adults with disabilities (1)
14) Psychosocial issues in and supports for adolescents and adults with disabilities (2)
15) Test and summary

(Lecture contents and the order may be slightly changed.)



【授業実施方法】
・対面授業。第1-7回は4月の授業開始日から。第8-15回は集中講義期間(8月下旬予定)に実施する。
・その他詳細は,Google Classroomにて周知する。クラスコード:jftoegg

成績評価方法/Evaluation method

毎講義時のコメント(65%)及び期末試験(35%)

Minute Papers: 65%, and Term-end examination: 35%

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    授業時間内に指示する。

    Will be suggested in the class.

    その他/In addition

    前半(第1回~7回)は4月~5月に講義を行い,後半(8回~14回)は集中講義として開講するため,他の集中講義開講科目の履修計画にも留意をしたうえで履修をすること。

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有