シラバスの表示

巨大災害に対する健康と社会のレジリエンス/Health and social resilience for large-scale disaster

毎週金曜日 16:20-17:50 / Friday, 16:20-17:50. 単位数/Credit(s): 2. 授業代表教員/Director: 江川 新一. 開講期間/Term of Classes: 2024年10月11日(金)~2025年1月31日(金) / Oct. 11, 2024 (Fri.)- Jan. 31, 2025 (Fri.). 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: -E. 使用言語/Language Used in Course: 英語.

科目名/Subject

巨大災害に対する健康と社会のレジリエンス

授業題目/Class subject

巨大災害に対する健康と社会のレジリエンス/Health and social resilience for large-scale disaster

授業担当教員/Lecturer

江川新一、児玉栄一、千田浩一、佐々木宏之、國井泰人、藤井進、鈴木正敏(災害科学国際研究所)、小坂健(歯学研究科)、齋藤昌利(医学系研究科)
外部講師:越智小枝(東京慈恵会医科大学) / Shinichi Egawa, Eiichi Kodama, Koichi Chida, Hiroyuki Sasaki, Susumu Fujii, Yasuto Kunii, Ken Osaka, Masatoshi Saito,
External Lecturer: Sae Ochi (Jikei Medical University)

教室/Classroom

GoogleClassroomによる完全オンライン(Zoom使用の場合あり)
/
Online using Google Classroom (some lecturers might use Zoom)

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

災害は、多くの生命が危険に晒され、甚大な健康被害を受ける。恐怖からの自由、欠乏からの自由、尊厳ある人生を実現するヒューマンセキュリティ(人間の安全保障)にとって大きな脅威である。その予防と被害の減少が防災であり、2015年に締結された仙台防災枠組では、『健康』を守ることの大切さが大きく取り入れられた。本講座では、マルチハザード、災害におけるこころとからだの健康被害をキーワードに、災害に対する保健・医療・福祉に関する備え、対応、復旧、復興の現状と問題点を明らかにする。
/
In disaster, many lives are in danger and a huge amount of health crises will threaten human security, i.e. freedom from fear, freedom from want, and freedom of life with dignity. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030 is the ongoing international framework. Sendai Framework focuses on “health” more than previous frameworks. Multi-hazard approach and physical and mental health damage in disaster are keywords. This course is aiming to clarify the current situation and gaps in medical and public health preparedness, response, recovery, and reconstruction in disaster.

学修の到達目標/Goal of study

1. 外力(ハザード)と災害の違いを述べることができる。
2. 災害医学に関する用語を解説し、活用することができる。
3. 災害における健康被害を述べることができる。
4. SPHERE ProjectやPsychological First Aid (PFA)について述べることができる。
5. 災害時の保健・医療・福祉の対応体制について述べることができる。
6. 災害時の国際人道支援とWHO、国連の役割について述べることができる。
7. 仙台防災枠組の理想と現実のギャップについて述べることができる。
8. 病院の事業継続性計画、受援力について解説することができる。
9. 災害と放射線医学、母子の健康、メンタルヘルス、公衆衛生、感染症、包括ケアなどの関わりについて述べることができる。
10. 災害保健・医療・福祉の教育・訓練方法について述べることができる。
The participants will be able to;
a. Describe the difference between hazards and disasters.
b. Explain and use the common terminology of disaster medicine and public health.
c. Explain the health damage in a disaster.
d. Describe the SPHERE Project and Psychological First Aid (PFA).
e. Describe the medical, public health, and welfare response system in disaster.
f. Describe about the humanitarian aid in disaster and the roles of the United Nation’s organizations including WHO.
g. Describes the current gaps between Sendai Framework and the realities.
h. Describe about the business continuity plan and the support receiving capacity of the hospital.
i. Describe about the relationship between disaster and radiation medicine, maternal and child health, public health, infectious disease, medical informatics, and comprehensive health care.
j. Describe the process of education and training of disaster medicine, public health, and welfare

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

講義は英語による双方向性の参加型としグループワークやディベートも行う。
The lectures are in English. The interactive group works and debates may be used.

Oct. 11 (Fri): Introduction, Great East Japan Earthquake (Egawa)
Oct. 18 (Fri): Disasters in Asia (Egawa)
Oct. 25 (Fri): Sendai Framework for Disaster Risk Reduction (Egawa)
Nov. 1 (Fri): Risk Communication in disaster (Ochi, Jikei MU)
Nov. 8 (Fri): Disaster and public health (Kuriyama)
Nov. 15 (Fri): Business Continuity Plan of the Hospital (Sasaki)
Nov. 22 (Fri): Disaster and infectious disease. (Kodama)
Nov. 29 (Fri): Nuclear and radiological disaster and medical response (Suzuki)
Dec. 6 (Fri): Disasters due to human-induced hazards (Egawa)
Dec. 13 (Fri): Disaster and mental health (Kunii)
Dec. 20 (Fri): Disaster and comprehensive health care (Osaka)
Jan. 10 (Fri): Maternal and child health in disaster (Saito)
Jan. 17 (Fri): SPHERE Project and Psychological First Aid (Egawa)
Jan. 24 (Fri): Disaster and Medical Information (Fujii)
Jan. 31 (Fri): Prepared community HUG® (Egawa)

成績評価方法/Evaluation method

Attendance, Interactive mini post-test, Attitude in group work and/or debate.
The doctoral students should submit a research agenda using the designated form by the end of the course.
Detailed orientation will be provided at the first class.

教科書および参考書/Textbook and References

  • Koenig and Schultz’s Disaster Medicine, Kristi L. Koenig, Carl H. Schultz, Cambridge University Press (2016) ISBN/ISSN: 9781107040755 資料種別:Book
  • Ciottone’s Disaster Medicine, Gregory R. Ciottone, Elsevier (2015) ISBN/ISSN: 9780323286657 資料種別:Book
  • DMAT標準テキスト, 日本集団災害医学会, へるす出版 (2015) ISBN/ISSN: 9784892698590 資料種別:Book
  • WHO Research Guidance on Health Emergency and Disaster Risk Management Research, World Health Organization, https://extranet.who.int/kobe_centre/en/what_we_do/health-emergencies/research-methods (2022) ISBN/ISSN: 9789240057968 資料種別:Web Book

授業時間外学修/Preparation and Review

The students are required to actively brush up English and perform pre-, post-search of relevant information for discussion using the following URL
# SPHERE handbook 2018, Sphere Project (available at:
https://handbook.spherestandards.org/en/sphere/#ch001
# Sendai Framework for Disaster Risk Reduction (available at:
https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf
# The students are supposed to participate the discussion actively regardless of their age, gender and ethnicity.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有